Saturday, March 23, 2013

Lim Kit Siang Dan Chua Jui Meng... Mari Tengok Sini.

 
 
Chua Jui Meng dikatakan akan meletakkan jawatan. Ceritanya di sini. Sebelum letak jawatan mari baca yang ini dulu.
 
 

Dua otai politik ini berebut sangat hendak bertanding di Gelang Patah. Kononnya mampu menawan kerusi MCA tersebut. Angan-angan mereka samalah macam nak membawa kereta perisai beroda rantai naik ke Gunung Kinabalu.
 
Terkini Nuar Brahim selaku kotuo umum, sudah umum bahawa kerusi Gelang Patah adalah bakal diwakili oleh Kit Siang Ikan. Ini sekaligus membuatkan Chua Jui Meng merajuk sakan.
 
Bukanlah nak bercakap besar, tetapi 90% pengundi Melayu yang berjumlah hampir 35.000 orang di Gelang Patah akan solid memberikan undi kepada calon MCA. Jangan lupa 90% juga daripada pengundi India yang berjumlah 10,000 orang tersebut akan turut memberikan undi kepada calon MCA.
 
Datanglah samada Kit Siang Ikan atau Chua Jui Meng, sekiranya 20% sahaja undi kaum Cina memihak kepada calon MCA, maknanya dua otai politik tersebut akan bungkuslah. 
 
Untuk rekod, pada pilihan raya umum lalu calon BN, Tan Ah Eng mempertahankan kerusi yang dimenanginya dengan menewaskan Dr. Zaliha Mustafa dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) majoriti 8,851 walaupun berlaku “tsunami politik" manakala 2004 menang dengan kelebihan 31,666 undi.
 
Sebelum ini kerusi tersebut menjadi punca sengketa DAP-PKR apabila Pengerusi PKR negeri, Dr. Chua Jui Meng berhasrat untuk bertanding di Parlimen berkenaan tetapi ditentang oleh Pengerusi DAP Johor yang juga ADUN Skudai, Dr. Boo Cheng Hau.
 
Gelang Patah kini mempunyai hampir 100,000 pengundi dengan 54 peratus daripadanya terdiri daripada kaum Cina, 35 peratus Melayu dan selebihnya India dan kaum-kaum lain. Parlimen itu mempunyai dua kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu Nusajaya dan Skudai.
 
 
 
1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN. U ULANG SOALAN, I SAMAN YOU. JANGAN PERCAYA PAKATAN.
 

No comments:

Post a Comment