Thursday, March 21, 2013

Janji Ditepati..BR1M 3.. Tak Lama Lagi..



Mana ada!!!

Penyampaian BR1M telah hampir ke penghujungnya. Hampir 4 juta rakyat telah menerima habuan daripada kerajaan BN dengan jumlah keseluruhan hampir mencecah RM2 billion. Yang menerima secara terus sebanyak RM500.00 satu hal, yang menerima tempiasnya secara tidak langsung juga ramai.

Dalam ceramah pembangkang ada penceramah yang mengatakan "ala ciput yo' RM500.00, bukan bulih buek ghumah batu.." Gila ke apa dia orang ni, RM500.00 memanglah tak boleh buat rumah batu tapi dengan jumlah sebanyak itu telah boleh pergi duduk hotel tu kat Batu Feringgi. Boleh beli air batu, boleh pergi dangdut, boleh derma kat parti demi jihad. Boleh beli minyak kereta atau motor untuk pergi dengar ceramah.

Bagi yang kaki rokok, RM500.00 boleh beli rokok Kent sebanyak 50 bungkus tu, jika menghisap sekotak sehari, hampir dua bulan tu dapat rokok free. Pendek kata dengan jumlah RM500.00 tu banyak perkara dan banyak urusan boleh selesai.

Kita sebenarnya tahu untuk menilai dan pemberian sebanyak RM500.00 itu sebenarnya adalah amat bererti kepada rakyat yang memerlukan. Bersyukurlah..Yang peliknya si pencacai dan penjilat pembangkang ini boleh pulak memuji melangit akan kebaikan budi pekerti LGE Ketua Menteri Pulau Pinang dengan pemberian RM100.00 kepada Imam2 dan warga emas di sana. Baginya LGE sangat baik dan dia lupa bahawa "baik ada makna tu.." Dia ni tak tahu ke mengikut lapuran audit PP semua sektor atau Jabatan perbelanjaan melebihi 80% bagi tahun 2011, tetiba je bagi Jabatan Ketua Menteri perbelanjaan cuma 54%, kenapa sikit sangat, sebabnya banyak projek yang ditangguhkan. Projek apa? semua projek yang berkaitan dengan agama Islam. Lupa lagi ke pencacai ni, pada tahun pertama LGE jadi Ketua Menteri, sanggup pergi berarak dalam majlis Maulidulrasul, sekarang ada lagi ke perarakan sedemikian di PP?? Nak tahu banyak pasal PP ni baca blog Dr. MiM dan MPP

Sebenarnya pembangkang juga yang silap. Suatu ketika mereka sibuk dengan negara berkebajikan, dan jika dapat memerintah, semua nak di beri percuma, elaun warga emas setiap bulan dinaikan (BN bagi lama dah), elaun guru naik, air percuma, api percuma, beras percuma, tusyen anak percuma, tol percuma, cukai jalan percuma etc..etc.. Mak oi mudah sangat mereka kelentong. Bila ditanya mana nak cari duit untuk itu semua, wah!!! untung Petronas berbillion tu yang nak diagih-agihkannya. Senang cakap.

Entah bila pulak mereka nak spin mengatakan BR1M itu adalah hasil perjuangan mereka. Sekali fikir ada juga betulnya sebab apa sahaja yang mereka jeritkan semuanya DS Najib penuhi. Mereka jerit pasal ISA, PM hapuskan, mereka jerit pasal AUKU, PM hapuskan, mereka jerit pasal hak kebebasan berhimpun, PM benarkan, mereka jerit pasal cuti 16 September, PM luluskan, mereka jerit pasal SPRM, BN luluskan, mereka jerit pasal Suruhanjaya Diraja untuk Beng Hock, PM buatkan, mereka jerit pasal hudud, PM benarkan..mereka jerit pasal dakwat kekal PM ikutkan dan banyak lagilah. Yang terkini mereka jerit pasal NFC dan DS Shahrizat, pun PM benarkan.

Anihnya semua yang BN dan kerajaan ikut kehendak mereka tu, tidak pula memberikan kelebihan kepada mereka sebaliknya memberikan kelebihan kepada PM dan BN. Lalu sepatutnya mereka berhenti menyalak dan menuntut itu ini menjelang PRU13, kerana jika terus menyalak dan PM luluskan, takut-takut semua mereka yang bertanding kelak gigit jari, sebab rakyat beralih memberikan undi kepada BN. possible..possible..Jadi janganlah minta PTPTN dihapuskan, nanti jika PM luluskan bertambah parah Pakatan.

Ada pencacai Pakatan berkata, "dah 54 tahun merdeka, baghu sokali dapek bantuan kerajaan..bla..bla.." Eh buta huruf, buta sejarah dan buta hati betul dia tu atau kufur nikmat???. Segala nikmat yang dibawa oleh BN selama 54 tahun ni tak pulak disebutnya. Konsep Negara Berkebajikan ini telah diamalkan oleh kerajaan BN sejak dahulu lagi menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat. Cuma sekarang negara telah maju, cerdik pandai telah ramai, maka untuk mengunkit-ungkit jasa kerajaan dan BN sudah tidak sesuai lagi. Cer citer apa yang BN dan kerajaan tidak buat untuk rakyat selama ini...cer citer..semua dah ada.. Tapi nak duduk rumah saja tanpa berbuat apa-apa lepas tu minta kerajaan masukan dalam akaun setiap bulan RM5,000, RM6,000 memanglah tak logik. Duit kena cari sendiri ok..

PM dan TPM sendiri suruh sebut selalu-selalu jasa kerajaan dan BN ni, tapi inilah yang rakyat tak suka dengar. Sebut sikit boleh kot, pergi ke mana-mana asrama UiTM tengok jumlah pelajar yang ada di situ, cuba kira kos sewaktu mendaftar berapa??? bayaran untuk masuk sekolah tadika lebih tinggi dari kos mendaftar di UiTM. Kira juga kos makanan sehari setiap pelajar. Kemudahan lain tak yah ceritalah..berlambak.. PTPTN kena bayar balik???, yes betul..namapun pinjaman. Orang lain nak belajar juga. Tak balas jasa tak apa, tak kenang budi tak apa tapi jangan ajar anak-anak waris bangsa menggigit tangan orang yang pernah memberi kepada mereka.

Ratusan ribu cerdik pandai dan profesyenal Melayu yang kerajaan lahirkan selepas era DEB ini sebenarnya sesuatu yang harus disyukuri. Namun ratusan ribu ini masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan jumlah profesyenal kaum lain..jangan buat-buat lupa tentang fakta tersebut.

Ratusan ribu pelajar balik dari luar negara, dari Amerika, Rusia, England, Indonesia, Mesir, Libya, Syria, India, Australia, Jepun dan Korea, berapa ramai yang bersyukur??? Biasalah ada yang bermulut celupar mengatakan itu tanggung-jawab kerajaan dan mereka berhak menerima segala bantuan..eh wah, tahu pulak mereka pasal hak. Mereka ditanamkan sifat supaya jangan berterima kasih kepada kerajaan oleh puak-puak pembangkang, dengan itu mereka tidak rasa bersalah apabila menentang kerajaan sekembalinya ke tanah air.

Sebenarnya jasa BN selama 54 tahun ini terlalu besar jika hendak dicatatkan, tidak cukup 881 muka surat sekiranya hendak disenaraikan. Maknanya celik mata waktu pagi, lihat di sekeliling, apa yang mereka lihat ialah jasa BN. Jika bukan BN yang buat siapa lagi???

Jadi walaupun BR1M jumlahnya kecil bagi setiap orang, namun jumlah keseluruhan adalah besar dan rakyat yang lain turut menerima tempiasnya apabila wang tersebut dibelanjakan. RM2 billion untuk terus merangsang ekonomi negara.

Juga tak perlulah pencacai pembangkang ni mengatakan BR1M sebagai rasuah politik, rasuah BN, rasuah kerajaan. Kalau dah yakin itu rasuah, jangan ambil, mudah dan tidak perlu bertegang leher mengenainya. Mengaibkan sekiranya mulut mengatakan rasuah, namun secara sembunyi BR1M diambil juga. Buktinya baca di Sel13, sini.

Jika puak-puak pembangkang ini ingin melupakan semua jasa BN, silakanlah..Tidak mahu bersyukur tak apalah, cuma kalau boleh yang satu ni marilah diinsafi dan disyukuri bersama iaitu Negara kita aman damai, aman makmur dan kita selamat. Pergilah ke mana saja yang kita suka dan pada jam berapa kita hendak mula, kita sebenarnya selamat. Lalu slogan pembangkang "Selamatkan Rakyat Malaysia" sudah tidak ada makna lagi.

1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN. U ULANG SOALAN, I SAMAN YOU. JANGAN PERCAYA PAKATAN.

No comments:

Post a Comment