Monday, March 4, 2013

Terkini Lagi.. Yang Ini Betul-Betul.. Malaya Pulak Campur Tangan..


J.Eduardo Malaya dgn Miss Tourism Malaysia.
 
 
Memang tak akan ada kot serangan nekad oleh pasukan keselamatan ke atas penceroboh berkenaan. Mungkin kemusnahan atau mala-petaka besar akan berlaku sekiranya serangan tetap diteruskan.
 
Mungkin CIA tidak mahu penceroboh tersebut di serang. Mungkin Benigno Aquino sudah ditekan oleh Amerika meminta kerjasama Malaysia supaya melayan mereka dengan penuh sopan santun.
 
Malaya dilaporkan sudah campur tangan dan ini menunjukkan ada kuasa asing yang memainkan peranan. Kuasa asing tersebut mungkin mahu kredibiliti kerajaan terus merudum menjelang PRU13 kelak. 
 
Agaknya ini mungkin salah satu sebab mengapa Polis tidak bertindak. Malaya dan Brillantes telah bermesyuarat dengan KPN. Jokiden lemas ni.. Cuma Jokiden berharap maruah kerajaan kita terpelihara dalam menangani isu ini. Berat ni..

  

Pencerobohan: Filipina tawar bantuan kepada Malaysia


KUALA LUMPUR 3 Mac - Kedutaan Filipina di sini menawarkan bantuan kepada pihak berkuasa Malaysia dalam mencari jalan penyelesaian damai bagi menangani insiden pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu, Sabah.
 
Tawaran itu disampaikan oleh Duta Besar Filipina ke Malaysia, J. Eduardo Malaya dan Setiausaha Rendah Luar Filipina, Jose S.Brillantes semasa mesyuarat ringkas dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar di Lahad Datu hari ini.
 
Dalam kenyataan di sini, Malaya berkata mereka berada di Lahad Datu atas misi kemanusiaan konsulat untuk membantu.
 
Beliau berkata mereka ingin melihat jika boleh membantu pihak berkuasa tempatan dalam mencari resolusi damai dan mengelak lagi pertumpahan darah, sejajar dengan lafaz Presiden Filipina Aquino III dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
 
Sementara itu, Brillantes berkata mereka juga ingin menghulurkan bantuan konsulat kepada mereka yang cedera dan warga negara lain yang terjejas dalam kejadian tersebut.
 
"Adalah penting untuk kita bekerjasama rapat dalam mencari penyelesaian aman dalam situasi ini. Setiap nyawa adalah berharga dan biar kita cari jalan untuk mengelak lebih banyak kehilangan nyawa," katanya.
 
Brillantes tiba ke Malaysia pada 25 Februari lalu untuk membantu pihak kedutaan menangani isu pencerobohan kumpulan bersenjata dari selatan Filipina itu.
 
Dalam kenyataan berasingan, pihak kedutaan itu meminta komuniti Filipina-Malaysia di pantai timur Sabah supaya tenang dan mematuhi garis panduan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
"Kami rasa dan memahami kebimbangan ramai daripada anda dalam keadaan yang sukar ketika ini.
 
Pihak kedutaan akan berkerja dengan pihak berkuasa berkenaan untuk memastikan keselamatan anda.
"Ini bukan masanya untuk mengambil apa-apa tindakan yang mungkin disalah erti oleh sesetengah pihak," kata kedutaan itu. - BERNAMA

 
1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN.
 

1 comment:

  1. aku pun dah baca psl ni..terang sgt yg ada 'agenda' nak masuk cmapur urusan m'sia. klau nak tlg sgt pegi la tangkap sultan jadian kat filipin tu..jgn nak menyibuk kat malaysia ni!

    ReplyDelete