Monday, May 7, 2012

Rempuhan Terhadap Polis, Lagi 250 Perusuh Ditahan..

Akibatnya pembangkang akan semakin kehilangan undi pos..
   

Semasa memberi reaksi dengan nada kegembiraan yang melampau Nik Aziz mengatakan dia akan terus menyokong sekiranya Bersih 4,5 hendak diadakan. Dia juga akan terus menyumbang wang ringgit untuk peserta.. "salah apa...dia nak pergi..."

Dia bersungguh-sungguh mengatakan bahawa untuk menjatuhkan kerajaan 'mungkar' demontrasi adalah dihalalkan. Menjatuhkan kerajan yang 'menolak Islam' semua bentuk rusuhan boleh dilakukan. Beliau mengatakan di negara komunis sekalipun demontrasi dibenarkan.

Kerajaan Malaysia memang membenarkan demontrasi yang dijalankan secara aman. Namun demontrasi yang diiringi dengan provokasi melampau dan tidak mematuhi syarat-syarat sudah tentu mengundang tragis.

Di negara kita, perhimpunan beramai-ramai sejak menyambut Merdeka pada kali pertama lagi, bukanlah merupakan perkara baru. Sejak dahulu rakyat Malaysia telah biasa berkumpul beramai-ramai ini dan telah menyertai beribu-ribu kali perhimpunan dan oleh kerana tidak ada ucapan yang bernada hasutan semua perhimpunan tersebut berakhir dengan aman.

Antara contoh perhimpunan yang melibatkan puluhan ribu peserta pada satu-satu masa ialah semasa menonton perlawanan bola sepak, semasa menyambut Hari Kemerdekaan, semasa menyambut perayaan termasuklah sejuta orang di Batu Cave setiap tahun. Semasa menyambut Thaipusam ada ucapan yang bersemangat, namun rakyat tidak juga merusuh.

Jom Heboh juga berjaya mengumpulkan puluhan ribu orang pada satu-satu masa, tak kecohpun sebab tidak ada provokasi oleh puak-puak yang berniat jahattttttttttttt. Perhimpunan membakar semangat di Kelab Sultan Sulaiman di Kampung baru telah berpuluh kali diadakan, namun orang tidak merusuh, kerana niat berkumpul adalah murni.

Hanya demontrasi jalanan sahaja yang mengundang padah. Demontrasi ini pula yang pasti membawa huru hara ialah yang disertai oleh Nuar Brahim dan kuncu-kuncunya. Itulah hakikat yang tidak boleh dinafikan. kehadiran anggota keselamatan hanyalah sebagai alasan sahaja. 

Yang terkini hampir sejuta rakyat Malaysia berhimpun dalam tempoh sepuluh hari di PWTC kerana menghadiri Pesta Buku Antarabangsa. Tidak berlaku kekacauan  sedikitpun. Semuanya terkawal. Masalahnya ialah demontrasi jalanan yang di api-apikan dengan tujuan supaya menentang kerajaan. Itu yang membawa kepada rusuhan.

Salahkanlah pihak polis yang dikatakan menimbulkan provokasi dan menjadi punca rusuhan. Tidak akan ada orang yang percaya dengan kenyataan dungu tersebut. Yang mencipta provokasi ialah pemimpin pembangkang. Mereka mahu peserta demontrasi bertindak agresif kerana hanya itu saja cara yang boleh membuatkan polis bertindak.

Polispun sebenarnya tidak suka bertugas lebih masa mengawal manusia yang setengah gila tersebut, namun terpaksa juga meninggalkan anak bini demi tugas menjaga keselamatan awam.

Di mana-manapun dalam dunia ini berlaku rusuhan antara polis dengan peserta demontrasi apabila arahan serta syarat tidak dipatuhi. Menyalahkan polis hanyalah merupakan alasan polis untuk melepaskan segala tanggung-jawab.

Rusuhan di London tidak berapa lama dulu, mengakibatkan Bandar tersebut lumpuh. Di Bangkok, Istanbul, Paris, Newyork, Syria, Tripoli, Manila atau di Jakarta semuanya berakhir dengan kekecohan apabila disuruh bersurai oleh polis namun tidak diendahkan.

Semalam berlaku rusuhan antara Polis dengan perusuh di Moskow. benarlah seperti yang didakwa oleh Nik Aziz di negara komunispun demontrasi dibenarkan, namun berakhir dengan pertempuran juga dan pemimpin pembangkang yang menjadi dalang ditangkap juga. Harap Nik Aziz dapat baca laporan AFP seperti di bawah: 

Polis anti rusuhan, perusuh bertempur di Rusia


MOSCOW 7 Mei - Polis anti rusuhan Russia bertempur dengan ribuan perusuh dalam satu demonstrasi di ibu negara itu semalam.

Pertempuran tersebut tercetus ketika tunjuk perasaan yang diadakan menjelang pelantikan Vladimir Putin sebagai Presiden buat penggal ketiga.

Seramai lebih 250 perusuh termasuk tiga pemimpin pembangkang telah ditahan dalam pertempuran tersebut.

Pihak polis mendakwa ketiga-tiga pemimpin pembangkang berkenaan ditahan kerana dipercayai menjadi dalang yang mencetuskan keganasan ketika tunjuk perasaan tersebut. - AFP


Ps: Sedikit Untuk simpanan, Jokiden ambil dari Blog The Unspinners seperti di bawah:

Senarai rancangan besar DAP yang diberitahu oleh Mohamed Razali adalah seperti berikut:
1. Kristian Agama Rasmi.
2. Malaysia akan ditukarkan kepada Republik. Guan Eng ada pejabat mewah di Singapura dan setiap minggu berjumpa Lee Kuan Yiew. Kewangan DAP terlalu kuat.
3. YDP Negeri Pulau Pinang akan ditukar kepada Cina.
4. Sistem Raja berperlembagaan akan dibubarkan, Raja adalah berketurunan lanun kata Lim Kit Siang.
5. Isu azan hanya test kesensetifan orang Islam.
6. Pertandinagn tilawah Al Quran akan dihapuskan.
7. NGO Melayu akan dihapuskan. cth PEKIDA & PERKASA.
8. Perkahwinan campur akan digalakkan, Insentif RM 5,000 akan diberikan atas alasan humans right (penghapusan etnik Melayu).
9. Bahasa Inggeris bahasa Rasmi.
10. Mata pelajaran Agama Islam akan dimansuhkan.
11. Chin Peng akan diberi pengampunan dan diberi gelaran Tun.
12. MARA jabatan yang dianggap rasis akan dibubarkan.
13. GLC akan dipegang dan diterajui oleh orang Cina.
14. Di hotel Palma Penang, lagu Negara ku yang baru telah dimainkan. Tiada sebut pun tentang raja.
15. Rejimen Askar Melayu Diraja akan dibubarkan kerana telah banyak bunuh orang cina (komunis) sebelum ini.
16. Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Polis Negara akan ditukarkan kepada orang Cina.
17. Kakitangan kerajaan berketurunan Melayu akan dikurangkan.
18. KEMAS, BTN dan MKN akan ditutup.
19. Kedutaan Israel akan dibuka.
20. Pengkalan Tentera Israel akan dibuka di Port Dickson.
21. Majlis antara agama akan menggantikan Majlis Agama Islam
22. Wang zakat akan digunakan oleh orang bukan Islam. Percubaan telah dibuat di Perak sewaktu dibawah Nizar MB boneka. Ngeh pernah mintak untuk guna wang zakat tetapi dihalang oleh Mufti.
23. DEB akan dimansuhkan
24. Parti berteraskan agama akan dibubarkan termasuk PAS. Mat Sabu pernah kata "Saya sanggup makan babi dengan Lim Guan Eng dari makan ayam dengan Najib daam satu majlis tertutup." PAS telah berjaya diliberalkan.
25. Yahudi dan CIA akan bantu menjayakan rancangan DAP 
"Orang gila lebih waras daripada orang tidak gila"  Mahpooozzz Bean.

No comments:

Post a Comment