Sunday, February 24, 2013

BR1M Terpaksa Dihentikan Serta Merta Akibat Mubaligh Tersohor Ini..

Orang lama Datuk Mokhtar Petah menulis dalam fb nya mengenai BR1M dan mendapat pelbagai reaksi daripada pelbagai pihak. Ada pro dan ada kontra. Meriah. Mari kita tengok apa yang dia tulis:


 

ORANG TERIMA BRIM JANGAN JADI IKan KEKACANG

"Mubaligh Islam tersuhur, Ustaz Azhar Idrus telah menasihatkan uamt Islam dan orang Melayu, yang menerima BRIM dari Perdana Menteri, Najib Razak, 'jangan jadi makan ikan kekacang (harganya murah), dalam tidak tahu pilih umpan, tercangku mata kail.
 
Orang - orang yang terima wang BRIM itu ambil kisah wang itu sebenarnya wang rakyat, Yang memberi kerana ada udang di sebalik batu, menurutnya.

Kalau wang BRIM itu wang hadiah terimalah, tapi kalau wang itu diberi kerajaan (UMNO) kerana ada hajat, ada udang sebalik batu, namanya rasuah (haram?).

"Kitra kena belaja macam ikan tenggiri, pandai pilih umpan, pandai tangkap unpan, tak sangku pada kail, ni, kalau jadi ikan kekacang, tersangkut mata kaille," katanya tegas.


Wan Zakaria betul kah Ustaz Azhar mubaligh tersohor? siapakan ustaz azahar semasa zaman mudanya?
 Mokhtar Petah Zaman muda tisak boleh ambil kira. Kira zaman dia telah alim dan warak.
 
Zul Azki Mat Sulop Wajarkah seorang ulamak tersohor bersangka buruk kpd seseorang yg melakukan kebaikan..sedangkan buruk sangka itu dilarang didalam islam.

Naharudin Abdul Rashid Dinbatubara Kira tersohorlah tuuhh !! Seluruh jagat raya alam Melayu dah kenal dia.Beliau berjaya perkenalkan suatu kaedah berdakwah - dapat kumpulkan ramai orang pada satu-satu masa.

Mokhtar Petah Saya mneneliti semua ceramanya mengenai orang - orang menerima BRIM, maka saya akui, dia betul dan mubaligh yang mengingatkan umat Islam dari terjerumus ke dalam golongan manusia - manusia yang menentang hukum Allah (hudud), menentang perjuangan menegakkan Negara Islam.

Awg Lah Ismail Puja K pop Gangnam lagi hebat jaja maksiat di kalangan umat.

Hasrul Putra Addussuni "Kalau wang BRIM itu wang hadiah terimalah, tapi kalau wang itu diberi kerajaan (UMNO) kerana ada hajat, ada udang sebalik batu, namanya rasuah (haram?)."...Ini ayat paling power

Mohamad Kholid murah umpannya ya...

Mokhtar Petah Saya harap SPRM selidik,kaji dan ada rasa insaf mengenai kandungan cermah ulama ini dan para ulama lain. Kalau perlu, sekat atau hentikan pemberian wang BRIM.

Yahya Arif Ariff ustaz azhar idrus boleh

Wan Zakaria Sdr Mokhtar, sdr boleh berkata begitu kerana sdr dah senang lenang senang skrg, macamana dgn mereka yg berpendapatan senderhana, pemberian BR1M amat bermakna bagi mereka, jgn lah dah tengok bintang di langit, dah lupa rumnput dibumi...

Mohd Shukri Ahhh mokhtar petah nak sekat wang rakyat beri pada rakyat pulak...

Wan Zakaria Tul dia Mohd Shukri, dia dah kaya raya x ape le, dia x peduli org lain dah dia ni jenis pentingkan diri

Hashim Latiff Orang susah macam ambo ni lagu mana? demo nak tolong bui ke MP?

Hashim Latiff Dalam dunia ni tidak semua senang sdr MP. hak susah daripada ambo belanar kok nar. kena ambik cara tu

Hasrul Putra Addussuni Wan Zakaria, Sahabat Sayyina Umar Ibnu Khattab, sebelum Islam, adalah manusia yang sangat keras.Semasa hidupnya sebelum Islam pernah tanam anak perempaun hidup-hidup..namun apabila mendapat hidayah AllahSWT, maka dia menjadi insan kedua selepas Sayyidi...See More

Mohd Shukri Tolong lah mokhtar petah, kalu xmau tenguk orang lain yg masih mahu dibantu dari wang mereka sendiri, tenguk sama saudara mara dikampong saudara yg masih mahu dibantu.

Mokhtar Petah Yang Arif Wan Zakaria. Saya tidak halang mereka. Saya hanya menyuiarkan intipati cermah Ustaz Azhar Idrus. Betul kata dia, jangan jadi ikan kekacang, (harga murah) tidak pandai pilih umpan, terkena pancing.

Hasrul Putra Addussuni dan kalau kita faham erti 'Warak'..subhanallah.
Wan Zakaria sdr Mokhtar kalau kita terlampau pandai kita akan jadi riak, takbur!

Zul Azki Mat Sulop Pelik betul..Orang nak bersedekah atau menderma kpd orang lain, kita manusia mempertikaikan plak niat Orang nak bersedekah tsbt..

Mokhtar Petah Kalau Ustaz Azhar Idrus kata begitu, saya nasihatkan saudara mara saya di kampugn, jangan terima. Takut nharam ada dan dosa ada.

Hasrul Putra Addussuni Pada akhir zaman, addajlun juga akan guna alat seperti harta dan wang untuk pancing ikut dia salah aqidah..mari kita perhalusi dan waspada dengan tipu muslihat halus addajjal.

Zul Azki Mat Sulop Adakah Ustaz Azhar Idrus seorang sahaja yg bertaraf ulamak di Malaysia ini Pak Moktar? yg kita semua perlu ikut cakap beliau..

Hasrul Putra Addussuni Addajlun-sifat mata satu atau satu mata atau melihat hanya satu sudut-dunia

Mohd Shukri Dah terima dan dg harapan diberi lagi .

Mokhtar Petah Tuan Zul Azki Mat 'sulop, ramai ulama, tetapi seorang berdua saahaja yang berani mengeluarkan pandangan yang baik itu.

Wan Zakaria Sdr Hasrul hati anda ni penuh dgn syak wasangka, sdr taukah niat niat BR1M itu untuk pancing2

Mokhtar Petah Yang nak terima, terimalah. Tiada siapa yang melarang.

Mohd Shukri Ulama pun bebayo yop, lagi mahal dari harga BR1M.

Wan Zakaria Ustaz Azahar pun ceramah untuk duit bro!

Zul Azki Mat Sulop pandangan yg baik? itu buruk sangka Pak Mokhtar..bukan pandangan yg baik..Kita tak tahu niat seseorang, jd jgn terlalu cepat menghukum...

Wan Zakaria Betul tu Zul, mereka ni cepat sgt berburuk sangka

Mohd Shukri Ahhh dah lama dipinggir olih kerajaan, biasa la tu, dah.melatah pastu jadi jarum.
 
Zul Azki Mat Sulop Yg penting Kerajaan bagi BR1M ambik jer...boleh selesaikan byk masalah kewangan yg kdngkala kita sgt memerlukan wang pd waktu trsbt cnth letrik dan air nak kena potong..dll jd tentang hukuman itu biarlah Dato Najib yg jawab dgn Allah diakhirat nanti...

Afiez Ben Kamil Niat pemberi hanya nak pancing undi...itu rasuah namanya..... Terima kasih PR........kerana anda kuatlah maka dengan berat hati BN terpaksa pancing undi dengan pelbagai nama BRIM BROOM BRUUT...

Hasrul Putra Addussuni Kita memandang secara menyeluruh, kalau dikatakan BR1M itu hasil mahsyul negara, mengapa tidak diagihkan secara adil dan seimbang, sekurang-kurangnya untuk 20 juta rakyat Malaysia.Tiap tahun bagi nilai saham RM500, tahun berikutnya sekumpulan lagi dibe...See More

Hasrul Putra Addussuni Menjelang pilihanraya baru diberi bantuan?mengapa sebaik menang tahun 2008, ta diberi kalau benar ekonomi negara Malaysia sangat baik sejak tadbir 55 tahun lalu?????
 
Hasrul Putra Addussuni Ia tetap diyakini dilihat ada disebalik pemberian tersebut...ya memang ada..iaitu untuk memujuk hati rakyat agar senang hati dan mengenang budi..

 Mohd Shukri Cadangan untuk jual semua kebun dan dibahagi sama rata, pastu kau pegi merempat ketempat lain ke?
 Wan Zakaria: Udah le tu Sdr Hasrul, kalau x puas hati hidup dlm negara ni, baik pindah kat somalia aje
 
Hasrul Putra Addussuni: Wan Zakaria, siapa juga awak cadangkan begitu????
 
Mohd Shukri: Aku setuju WanZakaria.
 
Hasrul Putra Addussuni: Bumi ini bukan mak bapa awak juga, semuanya bumi Allah SWT..lagipun negara ini amalkan politik demokrasi..bebas bersuara..janganlah marah ta bertempat..cool
 
Hasrul Putra Addussuni: Kalau anda syorkan begitu, kalau ta tahan kena teguran orang lain..andapun silalah beredar..he hee
 
Wan Zakaria: Memang sdr hasrul rakyat yg x pernah bersykur hidup dlm negara yg aman kalau hidup kat thailand cukuplah!
 
Hasrul Putra Addussuni: Kita di sini bebas kemukakan perbezaan pendapat..demokrasi tu..
 
Hasrul Putra Addussuni: Ini negara saya sendiri, kalau anda halau sayapun kena langkah mayat dulu..hu huuu
 
Mohd Shukri: Pandang biar bernas dan disokong semua.
 

Zul Azki Mat Sulop: Dulu2 Kerajaan tak bagi sebab duit byk digunakan utk buat infrastruktur.. sekolah2, universiti,jalanraya, airpot dan mcm2.. skrg semua kemudahan siap dan kita semua nikmati setiap hari.., jadi ada lebihan wang pulangkanlah kpd rakyat..dlm bentuk BRIM subsidi..dll
 
 Wan Zakaria: Taupun hidup dlm negara domolrasi
 
Hasrul Putra Addussuni: Mana cukup RM500 je kalau

Afiez Ben Kamil: Adapulak yg kena angkat sumpah kena lafaz biaah sebelum dapat duit tu.......akan undi BN.....apabenda nya.... malu lah sikit...
 
Hasrul Putra Addussuni: Siapa marah kalau tukar? demokrasi, rakyat bebas pilih siapa pemimpin dia nak lantik jadi wakil mereka mengurus dan mentadbir negara ini.
 
Zul Azki Mat Sulop: Apa pun kesimpulannya Kerajaan BN yg ada skrg masih pilihan yang terbaik...
 
Mohd Shukri: Hajat apa lagi, bn bagi brim ko nak pangkah pakatan, ko pegi la, bn ikhlas memberi ko pun kena ikhlas menerima, yak ikhlas ko pulangkan saja.

Hasrul Putra Addussuni: pilihan bagi yg memilih, pilihan disingkir bagi yang menyingkirkannya..
 
Jiwa Sastera: bertentangan dengan demokrasi jika swh baiah buat mcm tu sbb perlembagaan msia jelas mmbnarkan kita mmlih wakil kita PR or BN. mmilih hak kita pilihlah yg terbaik.
 
Wan Zakaria: Sdr Afiez kat mana kau dpt berita ni? Cuba bg tau dimana tempat tu kena lafaz tu
 
Zul Azki Mat Sulop: Dan lagi satu jgn cepat merasa buruk sangka dgn org yg ingin membuat amal jariah dan kebaikan kpd org lain kerana buruk sangka itu dosa..bersyukurlah
 
 
Sedikit sahaja Jokiden nak komen:
 
Mokhtar Petah mengiktiraf Azhar Idrus sebagai mubaligh tersohor. Baginya apa yang Azhar Idrus katakan adalah benar dan perlu dipatuhi. Dia sudah meneliti ceramah-ceramah Azhar Idrus dan mendapatinya amat tepat sekali.
 
Dia juga menasihatkan saudara maranya di kampung agar tidak mengambil BR1M kerana Azhar Idrus mengatakan pemberian itu ada udang di sebalik batu takut jatuh 'haram' kerana ianya lebih menjurus ke arah rasuah.
 
D Mokhtar Petah juga meminta SPRM agar menyiasat pemberian BR1M dan jika ada unsur rasuah perlulah dihentikan. Tidak diketahui apakah semasa pembentangan bajet dulu, di mana pelbagai bantuan diumumkan oleh Menteri Kewangan dan diluluskan dalam Parlimen DMP ini pernah menyuarakan bantahan. 

Sudah diketahui bahawa pendapat mubaligh Azhar Idrus ini adalah berpihak. Dia penyokong Pas dan sudah pastilah apa yang cuba disampaikannya seboleh-bolehnya akan menguntungkan Pas dari segi politik. Dia tidak akan berkata sesuatu yang akan memudaratkan Pas dan menguntungkan UMNO /BN

Eloklah BR1M ini dihentikan buat masa ini atau setakat ini sahaja dan disambung semula selepas bajet 2014 dibentangkan. Masa tu sudah tentu tidak akan ada lagi kata-kata cemuhan seperti 'haiwan', ayam itik atau kerbau lembu. Yang ada mungkin ketika itu ialah kata-kata "BR1M 0.3 ini adalah sebab kerajaan BN nak mengucapkan terima kasih atas kepercayaan rakyat memberikan mandat kepada BN untuk terus memerintah."
 
Bagi puak pakatan ini mana ada kebaikan yang kerajaan UMNO/BN ini lakukan. Sebaliknya kerajaan ini penuh dengan kezaliman, pemimpinnya penuh rakus, penuh dengan penindasan, penuh dengan kekejaman dan rakyat terus menderita. Itulah yang mereka harapkan supaya rakyat percaya. Malangnya rakyat tidak juga percaya dan mereka akan terus meroyan gila..

  

1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN.
 

6 comments:

  1. Kerajaan bagi BR1M, kecoh pancing undi lah itu lah ini lah! Tapi tiap2 ujung tahun bagi bonus lah, naik gaji lah tak lak bising2 pancing undilah itu lah ini lah! Kerajaan tak pernah pun halang kakitangannya suka hatilah nak pangkah mana pun daa!

    ReplyDelete
  2. Setuju dengan komen anon 7.33 di atas. Tq.

    ReplyDelete
  3. Diakhir zaman nati, org yg paling jahat adalah ulamak..nescaya maksud Nabi SAW itu adaah benar.
    Yg bnyk ulamak dlm parti mereka skrg siapa?? Bkn ulamak yg berbuat 'BENAR' dlm kata dan tindak tanduk mereka. Adakah Islam itu HUDUD semata2? Bagaimana dgn yg lain2 dlm Islam wajibkan? Akidah,Perpaduan,Akhlak dan Takwa? Hatta memajukan Ummah itu juga adalah Fardhu kepada org yg mengakui mereka itu Islam. Kelantan cukup maju dibwh pemerintahaan PAS? Atau termundur?

    ReplyDelete
  4. setahu saya islam menganjurkan umatnya bersedekah dan membantu orang yang memerlukan. yang penting niat kita mesti ikhlas dan semata-mata kerana memohon redha Allah swt. tidak pula saya pernah dengar penerima mesti tanya dulu niat penderma/pemberi? bayangkan kalau setiap jumaat tok imam mesti tanya dulu jemaah yang ingin bersedekah tentang niat mereka? bukankah hanya Allah sahaja yang tahu isi hati manusia? atau ust azhar idrus sudah mengangkat derajatnya sendiri dan boleh menduga hati org lain? pada saya pemberian itu ialah sebahagian cara Allah dalam memberi rezeki pada umatnya, mana mungin dengan tiba2 sahaja sejumlah wang bertaburan dari langit jatuh ke dalam rumah orng yg memerlukan di Malaysia ini. soal sama ada yg memberi ikhlas atau sebaliknya kita serahkan kepada Allah yg menentukannya. moga Allah beri kita petunjuk dan hati yang lurus....

    ReplyDelete
  5. Seperti yang kita jangkakan, isu ayam, itik, lembu dan haiwan ini walaupun Nik Aziz mengulanginya lagi, dan dia sudah kantoi, akhirnya pihak lainlah yang akan disalahakan.

    Pihak yang standard disalahkan biasalah iaitu TV3, Utusan dan UMNO. Putar belit kononnya. Terdapat beribu-ribu komen dalam fb mengatakan UMNO, TV dan media tidak faham bahasa kiasan seperti carik-carik bulu ayam, kera di hutan di susui, anak di kendung mati kelaparan, dll.

    Bagi mereka TGNA hanya berkias-kias sahaja. Janganlah berkias dengan binatang. Jika dibaca keseluruhan ucapan dia itu ternyata dia menghina penerima BR1M, ikut janlan mana sekalipun.

    Puak pakatan ini juga dulu pernah tidak faham dengan peribahasa yang telah digunakanlebih 1000 tahun dulu yg Tun M sebautkan iaitu "The devil you know.." masa tu mereka sibuk spin mengatakan malaikat yang jahat itu ialah UMNO.. Memang dasar pakatan ini begitu. Tak dapek nak nolong ea doh.

    ReplyDelete
  6. biar arr aku jadi ikan kekacang, aku makan umpan aku pangkah BN dari pi dengar ceramah kena bagi derma.......lagi teruk kena mata kail ....yang bagi derma naik motor yang dapat derma naik FERRARI...apa punya mata kail huhuhuhu

    ReplyDelete