Saturday, June 30, 2012

Lagi Teguran Terhadap PAS..


Terus sokong dasar kerajaan

SHEIKH Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour (kiri) mendengar pertanyaan daripada moderator majlis, Profesor Emeritus Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid pada Seminar Antarabangsa Fiqh Mentaati Pemimpin di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, semalam. - MINGGUAN/MOHD NAIM AZIZ

KUALA LUMPUR 16 Jun - Rakyat Malaysia harus berterima kasih dan terus menyokong dasar kerajaan yang diamal selama ini kerana ia membantu membangunkan Malaysia sebagai antara negara Islam termaju di dunia.

Bekas Timbalan Syeikhul Universiti A-Azhar, Sheikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour berkata, kerajaan Malaysia yang diketuai oleh seorang pemimpin Islam telah banyak melakukan kebaikan kepada masyarakat serta berusaha membangunkan (mendaulatkan) Islam dan ia seharusnya perlu terus disokong.

"Pemerintah Islam Malaysia telah lakukan banyak kebaikan serta membangunkan Islam, maka tidak patut untuk cuba menjatuhkannya terutama melalui cara tidak demokratik.

"Oleh kerana kerajaan telah lakukan sebaik mungkin untuk kesejahteraan rakyat, maka patut rakyat terus beri peluang dan menyokong. Jangan timbulkan sesuatu perkara yang boleh menghalang perkembangan pembangunan kerana ia boleh menjadi fitnah pula kepada masyarakat itu sendiri," katanya ketika membentang kertas kerja bertajuk Fiqh Mentaati Pemimpin: Cabaran Semasa Pemerintahaan Islam di sini hari ini.

Beliau adalah antara pembentang kertas kerja pada Seminar Antarabangsa Fiqh Mentaati Pemimpin di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini yang bermula semalam hingga 17 Jun ini.

Seminar tiga hari itu bertujuan membincangkan isu dalam ilmu Fiqh yang sering diabaikan iaitu prinsip membabitkan hubungan rakyat dan pemimpin.

Sheikh Mahmoud Ashour turut memberi ingatan agar tiada pihak yang menggunakan Islam untuk menakutkan masyarakat.

"Dalam proses mewujudkan sebuah negara Islam, tidak wajar menimbulkan suasana takut kepada masyarakat dan tidak boleh memperjuangkan Islam secara kasar," katanya.

Beliau menekankan bahawa dalam memperjuangkan Islam, nama tidak penting, sebaliknya isi perjuangan lebih penting.

Sementara itu, Ahli Akademik dari Arab Saudi, Ahmad Hamad al-Jilani berkata, masyarakat Islam perlu bersatu dalam apa jua keadaan biarpun masing-masing mempunyai perbezaan politik.

Menurut beliau, Islam tidak menghalang umatnya mempunyai pandangan berbeza tetapi ia tidak boleh menjejaskan perhubungan sesama mereka.

''Jika rakyat mempunyai pandangan berbeza dengan pemimpin, maka mereka boleh menegurnya secara baik kerana rakyat perlu memuliakan pemimpin dan mereka perlu mentaatinya dalam hal kebaikan.

''Rakyat juga tidak boleh mengikut pemimpin secara membabi buta selain mendoakan segala yang baik kepada mereka jika mereka tidak berlaku adil," katanya. - BERNAMA



 
    


 
JB 29/6/12

"Orang gila lebih waras daripada orang tidak gila"  Mahpooozzz Bean.

No comments:

Post a Comment