Sunday, June 24, 2012

Habislah.. Tun Mahathir Mohamad Bersuara Lagi....

 

Malaysia membangun mengikut kadar yang sepatutnya dan dijangka mampu menjadi negara maju pada 2020. Malaysia juga diurus dengan baik oleh BN sejak 50 tahun dahulu. Keadaan di Malaysia tidak sama dengan keadaan di negara-negara Arab. Itu antara pendapat terkini daripada mantan Perdana Menteri dalam entry di blog beliau.

 
Rakyat yang rasional bersetuju dengan pandangan beliau. Namun rakyat yang mempunyai rasa rendah diri, yang ego, yang gila hendak berkuasa sudah tentulah berasa skeptikal dengan saranan tersebut.

 
Ada rakyat yang cerdik dan berilmu tetapi memandang rendah pula kepada orang lain, yang sering merasakan diri sendiri hebat, juga akan mempunyai pandangan yang berbeza dengan mantan PM ini.

 
Untuk mencari kesempurnaan adalah hampir mustahil dalam negara berbilang bangsa, keturunan, suku kaum, adat resam budaya dan agama ini. Kemampuan kerajaan UMNO/BN menjamin kestabilan negara dan menjaga keamanan ini sudah cukup menjadi bukti bahawa kerajaan ini penuh bertanggung-jawab.

 
Kepincangan berlaku di mana-mana, bukan sahaja dalam urusan pentadbiran negara ataupun di dalam urusan parti politik, tetapi meliputi semua kehidupan.

 
Pembangkang sering menyalahkan kerajaan terutamanya UMNO/BN dan Perdana Menteri dalam apa sahaja isu. Ini boleh difahami kerana mereka mesti memomokkan kerajaan demi kelangsungan nyawa politik mereka. Jika mereka asyik memuji kerajaan pula, nasib masa depan politik mereka pastilah kabur. Namun kebenaran dan bukannya fitnah yang dituntut oleh rakyat daripada pembangkang. Peranan mereka sebagai kumpulan pengimbang mestilah berpaksikan fakta dan kebenaran.

 
Tidak ada yang sempurna. Menguruskan sebuah keluarga kecil tetap mencabar, inikan pulak dalam menguruskan negara dan rakyat sebanyak 28 juta orang. Dalam setandan kelapa mesti ada yang mumbang.

 
Dalam sebuah keluarga tegar penyokong PAS di Kelantan, mungkin ada seorang dua yang menyokong UMNO. Begitu juga dalam sebuah keluarga seramai 9 orang penyokong kuat UMNO di Felda Bukit Jalor mungkin ada satu atau dua orang yang berbeza fahaman politik dan menyokong pembangkang.   

 
Dalam berpuluh ribu pemandu teksi di seluruh negara pasti ada penyokong pembangkang yang tidak akan berterima kasih dengan pemberian tayar percuma oleh kerajaan UMNO/BN.

 
Dalam beratus ribu kakitangan awam yang menerima gaji  setiap bulan daripada kerajaan UMNO?BN, masih ada segelintir yang berkiblatkan pembangkang dan mencari pelbagai alasan untuk menghalalkan perbuatan mereka seterunya untuk menghalalkan gaji yang mereka terima.

 
Kita tidak terperanjat di dalam organisasi PDRM masih ada orang Nuar. Di dalam dunia media masih ada yang bersimpati dengan Nuar. Di dalam SPR masih ada kaki tangan yang menyalurkan maklumat ataupun melakukan sabotaj terhadap kerajaan. Musang berbulu ayam ada di mana-mana. Pemimpin UMNO yang terlibat dengan politik wang di zaman Nuar sekitar tahun 1990 hingga 1993 masih ada yang memegang kuasa sampai hari ini.

 
Di dalam GLC, walaupun mereka sedar mereka berada di situ atas sebab UMNO/BN namun masih ada yang ego dan merasakan diri hebat, lalu mengalihkan sokongan kepada musuh kerajaan. mereka ini memberi komen menerusi kerusi empuk di dalam bilik yang nyaman di bangunan mewah. Sedangkan mereka lupa jika tidak kerana kesanggupan orang-orang UMNO memanjat tiang dan pokok untuk  menggantung bendera parti, mereka belum tentu berada di situ. 

 
Dalam komuniti koperat dan perbankan juga terdapat ramai yang percaya kepada Nuar, Nik Aziz dan LGE dan percaya mereka akan mendapat kuasa dan perlu disokong. Masih ramai yang menaruh harapan dan membina impian.  

 
Tidak semuanya baik dan ada yang 'jahat' Di kalangan pemandu teksi ramai yang berhemah, menjaga tertib, menjaga penampilan dan tidak menipu. Tetapi pasti ada yang mengambil kesempatan dengan mengenakan tambang sehingga RM100.00 dari KLIA ke KL.

 
Begitu juga dikalangan pemimpin UMO/BN yang berjumlah beribu-ribu orang tersebut mestilah ada yang berperangai tidak senonoh, mesti ada yang rasuah, mesti ada yang tidak memperdulikan nasib rakyat, mesti ada yang gila perempuan. Ini biasa sebagai manusia biasa yang tidak maksum.

 
Menerusi transformasi inilah Perdana Menteri berusaha sebaik mungkin untuk mengubah segala-galanya. Beliau menyedari segala kepincangan tersebut. Beliau sudah meminta maaf dan beliau meminta di beri peluang untuk menunjukkan komitmen beliau dalam memacu negara ini ke arah yang lebih gemilang. Beliau mendengar denyut nadi dan hati budi rakyat. Beliau wajar diberi peluang. 

 
Ikuti saranan mantan Perdana Menteri di bawah:

 
15. Some who see the Arab Spring seems bent on proving that the Government of this country is like the Governments of these Arab countries. The Government is being demonised despite the fact that this country with less resources than the Arab countries has developed beyond expectations; has given its citizens a good life and has seen democratic election being held wherein the Government party suffer serious losses and the opposition make very substantial gains. In Malaysia, unlike in the authoritarian countries in the Arab world, there has never been elections in which the Government gets 90% of the votes. Admittedly the same party has won all the 12 elections. This is frustrating for the opposition parties. But as much as the people can reject the Government party, the people also have a right to return the same party in any election. What is important is that support for the party is due to its success in developing the nation and meeting the needs of the people.

16. Change is not always for the good. There have been many instances when changes have brought disaster for the nation.

17. On the other hand the people have a right to criticise or even condemn the Government they elected. This is necessary to keep the Government on the straight path.

18. Some time between now and mid-2013 Elections must be held. I hope the people will not be swayed by the campaign of hate but should make a proper assessment of the qualities of the people and parties which will contest. Think of the development and progress of this country and choose wisely. Read More.

"Orang gila lebih waras daripada orang tidak gila"  Mahpooozzz Bean.

No comments:

Post a Comment