Friday, March 23, 2012

TAKTIK LGE DAN NUAR SAMA-SOHEH

Semalam rencana Zaini Hassan dalam ruang cuit Utusan Malaysia membawa tajuk "Benarkah brother Anwar pilih tinggal dalam buang di Amerika.?" 

Zaini berkata " BENARKAH apa yang saya dengar ni? Yang memberitahu saya pun bukan calang-calang orang. Siap dengan pelan rancangan dan sebagainya. Ia mengenai kisah, siapa lagi, jika bukan Brother Anwar bin Ibrahim kita.

Menurut rancangan itu dia akan meninggalkan negara ini dan hidup dalam buangan di sebuah negara. Orang putih kata hidup dalam exile. Segala persiapan, menurut al-kisah itu sudah siap sedia. Tapi exile yang dimaksudkan bukan dia dibuang negeri oleh sang penguasa, tapi memilih untuk tinggalkan negara secara sukarela.

Ada cerita selepas ini..
 

Negara yang akan didiaminya tidak lain dan tidak bukan ialah negara Uncle Sam iaitu Amerika Syarikat. Bandar raya yang dipilih ialah New York. Beliau dikatakan sudah pun memiliki rumah di situ."

Ini satu lagi sandiwara tahap meroyan yang cuba dimainkan oleh pencacai Pakatan Pembangkang menjelangnya tarikh pengumuman PRU13 oleh PM. Namun dulu-dulu pun pernah juga riak-riak seperti ini berkocak sekali sekala terutamanya menjelang keputusan mahkamah pada 9 Januari.

Perkhabaran sebegini dimainkan sepintas lalu oleh pakar-pakar strategis pembangkang, mungkin untuk melihat reaksi rakyat umum dan penyokong tegar mereka.

Jika dilihat rumusan Zaini Hassan di atas kita dapati kenyataan atau isu ini sama sebiji dengan isu atau kenyataan yang sering dimainkan oleh LGE dan LKS setiap menjelangnya hari pengundian. Apa LGE cakap? Dia kata "BN kuat, kita lemah..kita tak mampu nak bentuk kerajaan, kita nak kurangkan majoriti 2/3 je...bla..bla..bla.."

Bila kenyataan di atas dikeluarkan ada beberapa kemungkinan yang diharapkan akan berlaku. Pertamanya air mata simpati akan jatuh berjurai-jurai. Keduanya parti lawan dari BN tidak perlu bekerja kuat kerana mereka akan menang dan DAP akan kalah. Ketiganya rakyat penyokong BN tak perlu bersusah payah keluar mengundi kerana kemenangan telah terjamin.

Baru-baru ni pun LGE telah mula nak mainkan isu menarik simpati ini. Jadi Nuarpun yang kita sedia maklum mempunyai pelbagai muslihat, mungkin cuba bermain dengan sentimen rakyat, mohon simpati secara halus, secara lembut, secara mengalah.

Boleh percaya ke, dengan segala masalah yang beliau hadapi, beliau dengan muka tebalnya dan selambanya terus berhempas pulas untuk menegakkan benang yang basah, tetiba je ingin mengambil langkah kebelakang. Ingin membawa diri ke New York, ingin berkelana di perantauan kerana orang Malaysia tidak sudi berketuakan beliau.

"Biar ku membawa diri...bersama hati yang sepi...." siapa punya lagu tu? DJ Dave kalau tak silap.. Seperti yang Jokiden pernah sebut dalam posting yang terdahulu, Nuar ni mempunyai pelbagai cara dan gaya, serba boleh. Mungkin ada strategi saat akhir yang BN tidak jangkakan akan timbul kelak dan ketika itu jika tidak bersedia mungkin BN akan menerima padah.

Berlawan dengan Nuar ni kena bersedia dengan semua langkah. Tidak boleh diambil mudah. Dia amat menyedari, PRU13 adalah merupakan peluang dia yang terakhir. Talian hayat sudah habis. Dia juga sebenarnya "do or die" kali ni. Bukan sahaja faktor umur, tetapi juga faktor persekitaran yang tidak akan memihak kepada beliau. Faktor ketrampilan PM, kegigihan PM, transformasi PM, kes mahkamah, kes saman, kes keluarga dan banyak lagi semuanya menghantui beliau.

BN harus berhati-hati dan tidak mudah terpengaruh, tidak terjebak dengan sebarang provokasi Nuar dan helah Nuar dalam pelbagai cara. Akan ditulis selepas ini ialah kebimbangan Jokiden menjelang PRU13 untuk direnungkan bersama. 

No comments:

Post a Comment