Monday, March 19, 2012

KHALID SAMAD DAN DR RANI MERAUNG TERGULING-GULING. SOHEH DAH PONEK

Akhbar Utusan dalam salah satu rencananya ada mengatakan bahawa ahli-ahli PAS mempersoalkan tindakan pemimpin mereka yang tidak langsung menyanggah apa sahaja hujah yang disampaikan oleh bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Hassan Ali dalam road shownya lalu ramai yang beranggapan bahawa Hassan Ali berada di pihak yang benar.

Pada awal episod ini setelah Hassan Ali dipecat dengan cara paling zalim dalam dunia ini, tanpa sedikit ruangpun untuk beliau membela diri, maka kepimpinan PAS telah mengambil keputusan supaya tidak ada reaksi daripada mana-mana pemimpin tentang perkara tersebut dengan harapan isu Hassan Ali akan berlalu begitu sahaja tanpa ada kesan yang besar.

Kelompok luar dan kebanyakan penyokong pembangkang menyedari dan mengetahui sebab musabab kenapa Hassan Ali dipecat. "Saya dipecat bukan sebab saya gay, bukan sebab saya ada sekandal sex, bukan sebab saya rasuah..saya dipecat sebab mempertahankan akidah..saya dipecat sebab Anwar Ibrahim.." itu antara ayat power Hassan Ali dalam mana-mana ceramahnya.

Usaha untuk menyingkirkan Hassan Ali dari arus perdana kepimpinan PAS telah bermula lama dulu dan dapat dikesan dengan kegagalan beliau merebut jawatan Naib Presiden PAS di muktamar yang lepas.

Kemudian Hassan Ali digugurkan daripada memegang jawatan sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor. Kemudian ada khabar angin yang mengatakan bahawa beliau tidak akan terpilih menjadi calun mewakili PAS dalam PRU13 yang akan datang.

Tindak tanduk atau pendekatan Hassan Ali dalam melaksanakan tugasnya selaku Exco Agama banyak yang tidak disenangi oleh rakan-rakan kongsi Pakatan Pembangkang samada DAP ataupun PKR. Ahli parti mengetahuinya, rakyat juga mengetahuinya seperti dalam isu Gereja DUMC dan penyerbuan pusat-pusat maksiat dan juga perampasan arak oleh pihak berkuasa tempatan. Tindakan Hassan Ali dilihat akan menjauhkan sokongan kaum cina terhadap gabungan pembangkang. Duri dalam daging.

Turning point atau alasan segera untuk melenyapkan Hassan Ali ialah apabila beliau dengan lantang tidak bersetuju PAS bersubahat dengan DAP dan PKR dengan menghantar ahlinya beramai-ramai ke Mahkamah Jalan Duta pada 9 Januari. Hujah Hassan ialah, isu liwat adalah isu peribadi Anwar, kenapa rakyat harus diseret sama. Karpal Singh pernah berkata "Anwar has created enough trouble for this country" Sedangkan dalam isu Himpun untuk membela akidah orang Islam jelas kepimpinan PAS melarang ahlinya daripada turut hadir. Bagi Hassan ini perjuangan songsang dan beliau enggan terlibat.

Ramai yang berpendapat bahawa Hassan Ali tidak hebat dan yang hebat ialah PAS. Sekurang-kurangnya itulah harapan para pemimpin pembangkang. Hassan akan hilang ditelan arus dan akan lenyap begitu sahaja. Tanpa dokongan PAS Hassan Ali tidak ada apa-apa kelebihan. Oleh itu biarkan Hassan hendak bercakap apa sahaja, kerana akhirnya dia akan keletihan dan tak ada siapa ambil kisah. Jangan dilayan Hassan Ali, kerana makin dilayan makin dia menjadi. Makin disanggah makin banyak yang dia akan dedah. Hanya dua tiga orang sahaja yang membuat komen tentang Hassan Ali selepas itu seperti Setiausaha Agung dan juga Ketua Dewan Ulamak PAS.

Pada peringkat awal orang yang mungkin paling gembira dengan pemecatan Dr Hassan Ali ialah Dr Rani yang dilantik sebagai Pesuruhjaya menggantikan beliau dan mungkin juga Khalid Samad yang dianggap parasit oleh Dr Hassan. Mereka berdua mungkin mempunyai sebab tertentu untuk merasa gembira.

Melihat kepada ombak yang semakin menggila sekarang ini dimana ceramah penerangan Dr Hassan Ali terus mendapat sambutan maka dua orang yang mungkin gembira tadi diarahkan supaya membuat sanggahan. Sementara ceramah Dr Hassan Ali dihadiri oleh ribuan pendengar samada oleh ahli PAS, ahli UMNO mahupun ahli NGO, ceramah Khalid Samad dan Dr Rani pula terus muram dan malap hanya dihadiri sekitar 15 hingga 300 orang sahaja. Akhirnya mereka sedar siapa Hassan ALi dalam soal ceramah ini. Mereka akhirnya sedar betapa langit tinggi ataupun rendah.

  Takat tu je lah yang hadir.

Samada di Selangor mahupun di Perak ceramah sanggahan Khalid Samad dan Dr Rani nampaknya terus gagal menarik pendengar dan terus gagal dalam hujah sanggahan mereka. Ceramah Dr Hassan walaupun kerap, tetap mendapat sambutan dan keahlian JATI terus meningkat.Sebab itulah Khalid Samad dan Dr Rani meraung terguling-guling dan merasa penat.

Biasalah bila mereka gagal dalam melaksanakan sesuatu cara paling mudah untuk cuci tangan ialah menyalahkan UMNO, menyalahkan BN dan menyalahkan kerajaan. Mulalah mereka menjaja Hassan Ali kononnya ditaja RM30 juta oleh kementerian Belia, Hassan Ali dibeli oleh UMNO berjuta-juta dan sebagainya. Alasan ini juga nampaknya gagal. Rakyat begitu jelas dengan isu Hassan Ali ini dan cubaan untuk mengheret UMNO dan BN nampaknya kurang berkesan. Cuba lagilah wahai PAS kerana tak lama lagi seperti PKR, PAS juga akan berkubur. Datuk Dr Haron Din, Azizan Razak dan Nasharuddin Md Isa tak nak pecat ke?

 
Bena diambil dari blog AAKJ.COM

Jokiden sebenarnya tidak pernah teruja dengan Dr Hassan Ali ni, Tan Sri Kadiaq akhirnya keluaq UMNO. Banyak kisah dia di Sungai Rapat Online. Bacalah. 

"Anwar Ibrahim has created enough trouble for this country. Anwar Ibrahim harus bertaubat" Karpal Singh.   

No comments:

Post a Comment