Thursday, May 24, 2012

Debat PTPTN... Apo Faedah Ea? Capo Yang Monang? Neelofa Kata KJ..


Kemah!!



Banyak sekali pandangan serta pendapat tentang perdebatan mengenai isu penghapusan PTPTN antara Rafizi Ramli dengan Khairy Jamaluddin. Blog pembangkang mengatakan Kj terkincit-kincit, Rafizi soheh monang.

Sementara komen-komen dalam blog UMNO/BN pula mengatakan Rafizi lumpuh dikojo an dek KJ. Seperkara yang kita mesti ingat ini adalah perdebatan tentang isu PTPTN, perlu mansuhkan ke atau perlu diteruskan. Di akhir debat nampaknya ramai yang masih tidak pasti PTPTN ini perlu ada ke atau tidak.

Ini perbahasan mengenai isu yang penting. Ini juga bukanlah pertandingan debat atau pertandingan bahas. Logiknya tidak ada pihak yang menang dan tidak ada yang kalah.

Pendapat Jokiden ialah PTPTN ini hanya isu pembangkang. Jika mereka pun memerintah PTPTN tidak akan mereka hapuskan. Usahlah ada pihak-pihak yang cuba hendak menegakan benang yang basah. Industri pendidikan akan terus malap sekiranya PTPTN ini dihapuskan. Lihat dari sudut mana sekalipun, jika seseorang itu tidak hipokrit (munafik) mereka pasti nyaman dengan adanya PTPTN ini.

PTPTN dilihat dari sudut mana sekalipun tetap merupakan antara projek atau program BN yang terbaik di dunia ini, khususnya dalam perkembangan pendidikan. Semua pihak hakikatnya menerima faedah daripada skim ini.

Habis siapa yang monanggggggggggg??? Dah dikatakan tadi ini bukan pertandingan. Apo faedahhhhh ea?? Banyak faedah ea. Kedua-duanya mampu menguasi penonton.

Melalui Rafizi yang jelas 'lembut' kita dapat melihat skrip pembangkang. Kita dapat menilai arah tuju mereka. Kita dapat menilai pemikiran Pengarah Strategik PKR tersebut. Kita amat jelas sebarang debat atau program siaran langsung jika diberi peluang kepada pembangkang, mereka akan menggunakannya sebaik mungkin untuk memomokan UMNO/BN. Kita jijik mendengar soalan Rafizi yang tiada kaitan dengan PTPTN. Beliau cuba mengungkit kisah silam Pak Lah, kisah silam KJ, kisah duit Petronas yang di 'sebat' beratus juta RM.

Walhal, jika nak diungkit kisah silam Nuar dan PKR, tujuh hari tujuh malam berdebatpun tidak akan cukup masa. Banyak kali juga Rafizi cuba kenen KJ supaya masuk ke kem pembangkang.

Di pihak KJ pula debat ini menyerlahkan lagi siapa dia yang sebenarnya. Di kala pendengar sedang termanggu-manggu(betul ke perkataan tu) untuk memikirkan hujah yang tepat untuk menjawab asakan Rafizi, KJ sudah jauh kehadapan dengan peluru hidupnya.

Setiap soalan ada jawapan, setiap hujah ada sanggahan. Ia menyerlahkan kehebatan KJ sebenarnya. Dikala kita sedang berdebar-debar, KJ dengan yakin meneruskan hujah beliau. Dunia debat memang dunia dia. Dengan Rafizi di London pun dia pernah berdebat pada bulan Januari lalu.

Di hadapan 3,000 penyokong totok PAS di Kota Baru, KJ selamba je berdebat dengan Husam Musa. Dengan bekas Naib Presiden MCA, Jua Ji Meng KJ tidak gentar untuk berbicara tentang apa sahaja isu. Ambiga yang bega(degil) nampak seperti orang baru bangun dari tidur apabila selesai berdebat dengan KJ. Semua itu memberikan markah A kepada KJ.

Nuar selalu mencabar pemimpin UMNO untuk berdebat. Dia pasti akan menggunakan kaedah memukau penonton dengan gaya bahasa, mimik muka, tangan, body language serta nada suara yang tinggi. Semua itu jika berdepan dengan fakta-fakta KJ, Nuar akan kelihatan tempang dan bodoh seterusnya  akan terkulai layu. Jadi kita di Malaysia jangan mengharapkan Nuar akan berdebat dengan KJ. Kenyataan yang tidak mungkin terjadi.. sebabnya Nuar takuttttttttttttttt...     

1 comment:

  1. berdebat je yg dia mampu, suruh dia cakap Blok KJ kat brunai tu siapa yg jadi pemikir.

    ReplyDelete