Friday, May 25, 2012

Buah Hati Dato' JJ Terlebih Cakap....


Anda kenal wanita ini?? Dia selalu minum kopi dengan Dato' JJ.
 
Ribut tidak anginpun tidak, tetiba sahaja keluar kenyataan dari Washington. Amerika mahukan pembicaraan yang adil terhadap Nuar. Sebarang bentuk pendakwaan terhadap Nuar di mahkahmah Malaysia adalah tidak adil dan berat sebelah. Itu yang Amerika percaya selama ini.

Utusan Malaysia Khamis 24/5 ms 6 melaporkan bahawa Amerika Syarikat menggesa Malaysia memastikan prosiding mahkamah yang dijalankan ke atas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nuar Brahim dibuat dengan adil, selepas pemimpin pembangkang itu dituduh menyertai satu perhimpunan haram pada hujung April.

Amerika menerusi jurucakap Jabatan Negara, Victoria Nuland berkata, pihaknya menggalakakan Malaysia mempastikan perkara tersebut agar pertuduhan itu dibuat secara telus, adil dan mengikut prinsip-prinsip perundangan.

"kami juga akan terus memantau pertuduhan kes itu secara dekat" Katanya semalam..

Mak oii aii, nampak sangat Amerika ini suka mencampuri urusan dalam negara lain. Asalkan yang kena tuduh di sesebuah negara itu ialah pemimpin pembangkang, maka Amerika pasti menunjukan minat yang berlebihan. Apa hal nak pantau-pantau. Apa hal nak mengajar itik berenang.  

Malaysia negara berdaulat, mempunyai undang-undang yang luhur dan perlu dihormati serta dipatuhi. Sesiapa yang tidak mematuhi undang-undang, belalah diri di mahkamah. Nuar melanggar undang-undang. Mahkamah kata jangan masuk ke Dataran Merdaka, itu kawasan larangan, dia masuk juga, dia langgar juga, dia ceroboh juga. Ikut manapun dia salah, tak tahulah pulak jika tafsiran Amerika berlainan. Menceroboh tak salah. Langgar perintah mahkamah tak apa.. boleh aje jika yang melanggar itu Nuar Brahim..

Ayat jurucakap tersebut sebiji macam ayat Nuar. Amerika ini kalau anak emas dia di dakwa maka diapun turut sibuk. Kalau rakyat sesebuah negara tersebut memberontak menentang kerajaan, maka Amerika paling seronok. Banyak sangat dah contoh-contoh di dunia ini, tentang campur tangan Amerika dalam urusan negara lain.

Jadi Dato' JJ, eloklah berhenti minum kopi dengan Victoria Nuland ini. Atau boleh juga bisikan ke telinga Nuland tersebut bahawa kes ini kes kecik je, tak perlu nak ribut-ribut macam kes liwat dulu. Bill pun ciput je, RM500, sama dengan BR1M.

Tetapi kalau Nuar kalah kes ini dan dia di dapati bersalah, maka dia sudah ada modal untuk mengatakan bahawa kerajaan UMNO/BN berkonspirasi dengan Datuk Yussoff Zainal Abiden untuk mengenakan dia. Sebab itu Datuk Yusoff bersetuju menjadi peguam bela dia.

No comments:

Post a Comment