Sunday, July 8, 2012

MASIH BERSEDIH...

Setelah beberapa bulan selepas demo bersih3, Jokiden cuba mententeramkan hati. Cuba bersikap rasional, cuba mencari justifikasi. Namun bila tengok gambar-gambar di bawah hati ini kembali pedih, geram, bengkak dan muram. Sedih kerana orang yang menyebabkan huru hara, masih bersenang lenang, masih selamba menghadapi kamera TV, membuat kenyataan. Masih bebas seolah-olah tidak ada apa yang berlaku di negara ini pada 28 April yang lalu. Hiba wei..

"Ok jugak Azmin ni melawak ye..."




Sebab perlindungan Nuar budak kecik pun berani tendang polis.


























Sesekali gambar mengenai Bersih3 terpancar di kaca TV sebagai bahan  selingan berita. Hati merasa kecewa melihatnya. Mungkin puak yang menganjurkan Bersih berasa lapang dada, gembira dan puas hati. Mereka puas hati bukan sebab semua 'tuntutan' mereka telah berjaya atau dipenuhi oleh SPR. Bukan. Sebaliknya kepuasan mereka ialah melihat ramai yang hadir, ramai yang termakan dengan hasutan mereka dan ramai yangterpedaya dengan dakyah penipuan mereka. Itu yang menyebabkan mereka merasa puas.

Bila pihak polis tidak jadi menayangkan video pada hari kejadian tersebut, timbul juga persepsi negatif, kenapa polis tidak berani hendak menyiarkannya. Apakah ada sesuatu yang ingin disembunyikan. Atau benarkah Suruhanjaya Penyiasat belum selesai mengkajinya.

Rakyat juga ingin mengetahui apakah kesemua yang dikehendaki oleh polis tersebut telah berjaya ditangkap atau mereka masih bebas dan menunggu masa lagi untuk membuat rusuhan terbaru.

Benar beberapa orang sudah di dakwa termasuk Nuar Brahim dan Azmin Ali, namun kumpulan majoriti senyap masih menunggu hasil siasatan, hasil dakwaan dan hukuman yang dijatuhkan ke atas perusuh tersebut.

Jika di negara luar bukan sahaja nasib perusuh dibedal dengan cota, rotan serta disepak terajang, tetapi mereka juga akan segera di dakwa dan dijatuhi hukuman.

Lain pula  yang berlaku di Malaysia di mana para perusuh yang ditahan telah mendapat layan istimewa, siap dengan disediakan makan dan minuman dan diberi tempat berlindung. Lebih malang, ada anggota polis yang bertindak mengawal keadaan telah didapati bersalah dan dijatuhi hukuman. Apakah keadilan sebegini yang kita mahukan dalam negara ini.

Beberapa orang yang ditangkap dan dibebaskan dengan jaminan polis telah kembali ke pentas ceramah dan selamba sahaja mempertikaikan segala peri laku polis dan menuduh anggota polis telah mengkasari mereka. Mereka sendiri sedar dengan risiko yang menanti apabila bersetuju ke perhimpunan haram tersebut.

Sudah tentu mereka tidak akan dikasari sekiranya mereka seperti kebanyakan rakyat yang lain berada di rumah ketika itu dan tidak menyertai keributan di Dataran Merdeka tersebut.

Bukanlah catatan ini  bertujuan hendak  menunjuk ajar polis, cuma sekadar mengingatkan bahawa masih ramai rakyat yang belum dapat merupakan peristiwa hitam tersebut. 


"Orang gila lebih waras daripada orang tidak gila"  Mahpooozzz Bean.

1 comment:

  1. Nasib anggota Polis di Malaysia. Perusuh diberi makan nasi berhidang tapi Polis yang mengawal mereka makan nasi bungkus. Itulah nasib Polis Malaysia. Nasib baik aku tak jadi Polis. Jadi Pengawal Keselamatan lebih selamat dari Polis.

    ReplyDelete