Sunday, May 5, 2013

Wahai Anak Muda, Jangan Bermain Dengan Api...

 
 
 
Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang.


Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri.


Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang.


Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri.


Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara



Dalam ceramah terakhir di Juasseh malam tadi, Jokiden tidak seperti sebelumnya kata orang berapi... Enam orang sempat berucap dan sebagai penceramah terkhir Jokiden sekadar menggulung sahaja dalam 10 minit. KNKB sempat berceramah bersama Jokiden. Sepatutnya dia dilibatkan sejak awal lagi. Malam sebelumnya Jokiden dan KNKB juga sempat berceramah di DUN Lenggeng, Sikamat, Paroi, Ampangan dan Parlimen Seremban.
 
Kali ini nada Jokiden perlahan sahaja, suara sebenarnya sudah banyak hilang kerana setiap malam menjerit. Hanya itu yang dapat disumbangkan selain daripada menulis di blog ini. Oleh kerana itu ceramah terakhir Jokiden telah mengucapkan ribuan terima kasih khususnya kepada Tun Mahathir yang telah bertungkus lumus berkempen untuk membantu memenangkan calon-calon UMNO/BN.

Terima kasih juga kepada PM, TPM dan Tok Mat MBNS DK yang tidak pernah kenal penat lelah damlam mempastikan kemenangan UMNO/BN. Tidak terhingga ialah terima kasih Jokiden kepada seluruh jentera parti yang tetap bersemangat sehingga ke saat-saat akhir. Kerana kalianlah UMNO/BN masih kekal berkuasa. Insya Allah. 
 
Di sebelah ceramah Jokiden ialah ceramah calon lawan dari PKR. Jumlah di tempat mereka lebih ramai daripada jumlah di tempat BN. Namun dari segi undi BN pastilah lebih.  Ramai sekali anak-anak muda di hadapan Jokiden begitu juga di ceramah pakatan. Sebagai ingatan kepada anak-anak muda Jokiden menyanyikan Lagu Warisan yang paling tidak disukai oleh Lim Kit Siang itu.
 
Jokiden terasa sebak, hiba dan sayu, namun nyanyi juga dengan suara serak-serak basah dan hilang timbul.
 
ANAK KECIL MAIN API,
 
Dikatakan sebanyak 200,000 golongan pelajar atau mahasiswa telah menunjukkan sokongan kepada Perdana Menteri dan BN. Sementara lebih 2000 orang bersimpati dengan pembangkang. Angka tersebut mungkin kurang atau lebih.
 
Anak-anak muda yang baru pertama kali mengundi kerana usia telah melebihi 21 tahun diingatkan agar berhati-hati dan tidak terpengaruh dengan segala dakyah pembangkang yang cuba menggambarakan segala-galanya tidak baik di negara ini.
 
21 tahun dahulu anak muda ini lahir dan sepanjang mereka membesar mereka menikmati segala-galanya dalam keadaan yang cukup baik samada dari segi prasarana sosial mahupun kemudahan pendidikan.
 
Mereka yang tidak mengambil mata pelajaran sejarah pastilah tidak tahu bahawa negara ini pernah dilanda ribut pergeseran kaum pada tahun 1969. Kisah itu tidak menarik perhatian mereka. Tercetusnya rusuhan kaum tersebut disebabkan oleh kaum Cina melalui DAP telah mencapai sedikit kemenangan dalam PRU. Mereka merasa besar kepala. Polis kata jangan berarak, namun mereka telah tidak sedarkan diri lagi kerana terlalu ghairah untuk menghalau orang Melayu supaya berambus balik ke kampung.
 
Pemimpin mereka menghasut dan meniupkan semangat kebencian serta perkauman. Pemimpin tersebut masih kekal dalam DAP sehingga ke hari ini dan sifat rasisnya masih tebal dan mereka masih buta seperti kata Tun Mahathir.
 
Malangnya demi untuk meraih undi dalam PRU kali ini Hj Hadi telah kehilangan daya ingatannya serta memori pahit tersebut dikatakannya berpunca daripada UMNO. Begitulah Hj Hadi segalanya sanggup dilacurkan sekiranya perkara tersebut mampu mendatangkan undi kepada partinya. Teruskanlah wahai Hj Hadi dengan sikap talam dua muka itu dan diharapkan agar tidak menjadi kekesalan disuatu hari nanti.
 
Anak-anak muda atau anak kecil jangan sekali-kali memperjudikan nasib masa depan dengan bersekongkol dengan puak pakatan ini. Bahasa halusnya ialah jangan bermain dengan api perkauman yang cuba dinyalakan oleh pemimpin pakatan ini. Akibatnya amatlah buruk nanti HATI AKAN TERBAKAR dan akhirnya anak-anak akan KESEPIAN.
 
Jika tidak berhati-hati segala yang dimiliki kini termasuk BUMI tempat tumpah darah ini akan hilang dan menjadi milik orang lain. Untuk mendapatkannya kembali sudah tentu bukannya mudah dan terpaksa berkorban keringat, air mata atau mungkin juga darah.
 
Fikirkan wahai rakyat anak muda, yang tinggal kini hanyalah secebis kuasa. Mari kita bersama bersatu untuk mempertahankannya agar kita tidak merintihi nasib masa depan kita. Pengorbanan dan keinsafan anak-anak muda amatlah dituntut saat ini. Peti undi menentukan apakah esok ketika kita bangun pagi, kita masih berada di bumi yang kuasanya masih menjadi milik kita.
 
Atau kita bangun keesokan harinya dalam keadaan termanggu-manggu antara percaya dengan tidak bahawa kuasa yang dipertahankan selama ini rupanya sudah terlucut ke tangan orang lain dalam sekelip mata. Kita bangun pada keesokan harinya, melihat sebahagian daripada rakan-rakan dan jiran kita sedang bersorak gembira kerana memenangi kuasa keramat, namun sebenarnya keseronokan mereka tidak lebih daripada semata-mata menang sorak tetapi kampung telahpun tergadai.
 
SELAMAT MENGUNDI WAHAI ANAK MUDA.



1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN. U ULANG SOALAN, I SAMAN YOU. JANGAN PERCAYA JANJI2 PAKATAN.
 

1 comment:

  1. Ayuh melayu bersatu kita protes secara senyap.. Buy chinese last buy malay first.. Jgn beli roti massimo itu cina punya beli gardenia syed bukari punya.. Sesapa yg beli insuran dr org cina kita terus berhenti jgn bg duit lg kat mereka setiap bulan.. Jgn beli brg kat family store penyokon tegar dap, beli dr mydin or kerajaan tlg buat byk kedai rakyat, jgn beli top up kat kedai cina cari kedai melayu, jgn beli brg hardware kat kedai cina, beli kat supermarket, apa2 pun brg dr kedai cina kita boikot kalau terpaksa sgt beli la sikit.. Itu pun kalu murah sesangat atau pun kita minta tawar smpi dia takda untung byk. Kita ajar diorg cukup2 dlm 5 thn ni, kalu dia blh buat red bean army kita pun blh. Sbb kjaan tak blh tunjuk sgt sikap anti cina so kita sbg rakyat la yg main peranan biar melayu pakatan saja yg tlg cina..

    ReplyDelete