Monday, January 21, 2013

PRU13, Kata Harakah, PM Najib Takut Bubar Parlimen.. Hahaha..




"Hanya tinggal tidak sampai 3 bulan sahaja lagi parlimen akan terbubar dengan sendirinya walau pun Najib cuba mengelakkannya. Inilah pertama dalam sejarah negara penggal parlimen hampir cukup 5 tahun kerana sebelum ini parlimen dibubarkan paling lama pun 4 tahun selepas BN memerintah. Kenapa Najib terlalu takut untuk mengadakan pilihan raya umum sehinggakan ia menyusahkan parti-parti yang bersama dengan Umno"  Ini sedutan daripada Harakah. Kah..kah..kah..kah..kah..
 
Harakah ni tidak tahu ke, betapa ramainya YB-YB pakatan yang menang secara tidak sengaja, akibat daripada janji tidak sengaja dalam PRU12 dulu siang malam berdoa supaya jangka hayat Parlimen terus dipanjangkan kerana mereka sedar dalam PRU13 mereka mungkin akan jadi orang biasa semula.
 
Mereka akan hilang glamour, mereka akan hilang kompang rebana, mereka akan hilang elaun bulanan dan claim minyak kereta. Pendek kata mereka akan kehilangan banyak laba. Ada yang mungkin kembali menjadi Nelayan dan menjadi pakar motivasi. Sebab apa???
 
Pertamanya mungkin mereka tidak terpilih semula bertanding kerana rakyat telah nampak betapa mereka menipu rakyat sepanjang masa.
 
Keduanya jikapun mereka dicalunkan bertanding mempertahankan kerusi masing-masing, apa jaminan mereka akan menang dan memperolehi semula segala laba tersebut.
 
Perdana Menteri lewat membubarkan Parlimen bukan kerana takut kalah, seperti yang mereka dakwa. Lewat sebab untuk menjaga kepentingan rakyat, masa berharga rakyat, tidak mahu menyusahkan rakyat. Ini kerana jika Parlimen dibuabarkan pada tahun lalu, pastilah negeri-negeri yang diperintah oleh pembangkang tidak akan turut serta. Kecuali Kelantan yang ingin bersama. Selangor, Kedah dan Pulau Pinang tidak akan membubarkan Dewan masing-masing dan ingin terus berpaut kepada sekelumit kuasa yang mereka masih ada. Maknanya jikapun kalah teruk di peringkat Parlimen, mereka sekurang-kurangnya masih ada kuasa di peringkat Negeri untuk di manipulasikan.
 
Jika puak-puak pakatan ini tidak sedar sebab-sebab 'penolakan sementara' rakyat terhadap UMNO/BN dalam PRU12 dulu biar Jokiden ulang semula di sini.
 
Adakah kemenangan banyak kerusi pakatan dan UMNO/BN hilang dua pertiga majoriti disebabkan oleh rakyat bertambah yakin dengan pakatan??? Adakah juga disebabkan oleh ramai hantu mengundi calun2 pakatan??. Adakah kemenangan mereka sebab SPR menipu???
 
Tidak sama sekali. Kemenangan mereka bukan sebab faktor mereka sendiri. Jika kemenangan mereka sebab kehebatan mereka, maka kini rakyat telah nampak jelas bahawa mereka telah gagal berkhidmat untuk rakyat. Rakyat telah tertipu dan rakyat tidak akan tertipu sekali lagi.
 
Sebab pertama, rakyat nak 'mengajar' pemimpin UMNO/BN yang keilhatan sudah kelihatan terlalu bongkak dan sombong. Tidak boleh ditegur melalui saluran parti maka tegurlah melalui peti undi. Itu yang dizahirkan oleh penyokong kerajaan yang tidak berpuas hati. Mereka menerima baik nasihat mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir.
 
Kedua, hampir keseluruhan pegawai kerajaan berasa geram kerana kebajikan mereka seolah-olah diabaikan. Kini untuk pengetahuan puak pakatan    kebajikan kaki tangan awam dari pelbagai sektor semuanya telah dijaga dan diberi perhatian yang sewajarnya tanpa meminggirkan sesiapa walaupun kerajaan sedar masih terdapat hampir 15% kakitangan awam yang berpihak kepada pembangkang.
 
Ketiganya mungkin berlaku sedikit sebanyak pemilihan calun-calun UMNO/BN yang kurang tepat. Jikapun mereka menang, namun pengundi mengundi secara rambang dan akibatnya ada calun yang tidak disukai berjaya menang, dan ada calun yang sepanjang masa menang tiba-tiba dalam PRU12 kalah. Ini termasuklah beberapa orang Menteri.

Keempatnya, pengundi atas pagar terliur dengan janji-janji manis pakatan pembangkang dalam kempen mereka yang agrresif dan rayuan supaya mereka diberi peluang. Kini kebanyakan janji hanya tinggal janji dan pengundi telah tertipu hidup2. Kegagalan memenuhi janji sehingga mengatakan manifesto PRU bukan merupakan janji menyebabkan rakyat marah dan akan menghukum pakatan dalam PRU13 ini nanti.

Kaum Cina yang terlibat secara langsung dengan ekonomi merasa gusar dan geram dengan pembatalan beberapa projek yang boleh menggerakkan dan merancakkan ekonomi. Mereka juga terpedaya dengan helah pembangkang dan mengalihkan sokongan kepada pembangkang. Jika dalam PRU13 sokongan kaum Cina masih kepada pembangkang terutamanya di Pulau Pinang, sebabnya ialah, mereka telah merasai nikmat kuasa, inginkan kuasa yang lebih, mereka lihat UMNO lemah dan mereka masih hilang keyakinan kepada MCA dan Gerakan.

Pertandingan satu lawan satu di semua kerusi, memudahkan rakyat dan pengundi membuat pilihan. Geram dan marah serta tidak berpuas hati dengan pemimpin UMNO/BN mereka mengalihkan undi kepada pembangkang. Ini juga akan terjadi dalam PRU13 kelak dimana selama 4 tahun ini mereka ditipu oleh pakatan pembangkang dan mereka akan mengalihkan undi kepada BN dengan mudah. Ini akan menyebabkan UMNO/BN akan mudah memenangi majoriti 2/3 kelak.

Ramai yang berkata ketika PRU12 dulu, "Alah aku sorang mengundi pembangkang, tidak menjejaskan kedudukan BN doh..." Rupanya apabila agak ramai yang berfikiran begitu dan kurang menyedari kesan atau pentingnya satu undi tersebut, maka keputusan yang diluar jangkaan terjadi. Kini yang berfikiran sedemikian kebanyakannya pasti akan kembali kepada UMNO/BN.

Pakatan pembangkang ketika PRU12 dulu dilihat seolah-olah tidak mempunyai masalah diantara mereka. Kini mereka dilanda dengan pelbagai kemelut seperti isu Kalimah Allah yang dimainkan oleh DAP. Isu Tabung memali yang ditimbulkan oleh ahli PAS sendiri. Isu Amanat Hj Hadi yang tidak masuk akal. Isu penyeksaan rakyat Selangor oleh PKR. Isu Air, isu sampah, isu pasir, isu arak, isu CEC, isu liwat, isu saman beratus juta, isu Nalla, isu bendera dan isu Bersih.

Kemudian isu orang Melayu terpinggir di Pulau Pinang, Isu Buah Pala, isu Lebuh Raya Rakyat, isu rumah kos rendah, isu berpakaian, isu gunting rambut, isu pemberian tanah kepada Ngeh dan Nga, Isu tanah 999 tahun, isu kroni, isu menjaga keselamatan Israel, Isu Habibie, Isu Australia dan banyak lagi menyebabkan persekongkolan mereka menjadi tidak terurus pasti menyebabkan pakatan memasuki gelanggang perang PRU13 dengan kaki tempang.

Timbul pula isu perebutan kuasa dikalangan pemimpin PAS di Kedah, isu keputusan flip flop Azizan Razak, isu penggondolan Bukit Bukau di Pedu, isu sampah sekitar Alor Star, isu kenaikan yuran pelajar di KUIN, isu cukai tanah UUM, isu perebutan tender kerajaan, isu Fakharul Razi, isu khalwat, isu kesihatan dan ekonomi yang tidak berkembang, semuanya menyemputkan nafas pakatan pembangkang.

Benar MCA dan Gerakan masih belum beberapa pulih sepenuhnya, namun kembalinya sokongan ahli akar umbi UMNO dan MIC membuatkan pemimpin pembangkang pening-pening lalat sekarang ini. Ditambah lagi cubaan PKR yang gagal untuk mengganggu gugat kestabilan BN di Sabah dan Sarawak, semuanya membantu ke arah kekuatan UMNO/BN kini.

Kesimpulannya,  dulu semasa PRU12 kemenangan pembangkang bukanlah disebabkan mereka kuat sangat dan UMNO/BN lemah sangat. Ianya lebih kepada strategi yang menjadi ketika itu dikalangan pesaing. Dengan Transformasi yang tidak pernah terbayang oleh rakyat yang dilakukan oleh PM DS Mohd Najib, UMNO/BN boleh memasuki gelanggang PRU13 ini dengan penuh yakin.

Hahaha.. mana takutnya PM nak bubar Parlimen.. Beliau saja je nak layan kerenah pakatan pembangkang ni.. Nak bagi can..Apa macam Harakah??
 
 
1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN.

2 comments:

  1. Melayu Permatang PauhJanuary 21, 2013 at 2:47 PM

    Sebenarnya UMNO dan BN tak sabar menanti Pilihan raya Umum ke 13. Pulau Pinang adalah yang pertama akan tumbang lebih-lebih lagi di Permatang Pauh.

    PR dan PKR jangan terlalu bongkak dan sombong lebih-lebih lagi keluarga Anwar.

    Hidup terlalu mewah, sendiwara hampa kami dah masak sangat.

    ReplyDelete
  2. MPP,

    Terkini Kelantan nampaknya sudah condong ke arah BN. Mereka terpegun dengan janji yang dibuat oleh PM semalam. Lagi mereka dah tak sanggup lagi melihat Nik Aziz akan terus jadi MB.

    You mesti ingat pada 2004 di saat harapn rakyat Kelantan begitu tinggi kepada Pak Lah, UMNO dan BN, keputusan DUN Kelantan PAS hanya lebih satu kerusi. Satu DUN pula dimenangi hanya dengan 2 undi.

    Jadi senario 2004 tidak mustahil akan berulang lagi kali ini. Sama-sama kita doa dan usahakan.

    TQ.

    ReplyDelete