Thursday, August 23, 2012

Nik Abduh Tanya LGE.. Makan Babi Apa Hukumnya?


 
alt


Betul ke apa yang kl-pos tulis dalam entri terbarunya ini? Baca di sini. sini dan sini
 
Dalam menjalani kehidupan ini ada benda-benda yang tidak memerlukan pakar atau ilmuan untuk menerangkan atau menjelaskan sesuatu isu atau tentang sesuatu hukum.
 
Biar betul apa yang budak ni cakapkan atau tanyakan atau cabarkan atau lontarkan kepada pemimpin besar DAP ni.
 
Lainlah kalau dalam isu seperti Lynas, memang memerlukan pandangan pakar. Dalam isu membina bangunan di lereng bukit juga perlukan nasihat pakar.

Tetapi dalam isu asas atau pokok tidak memerlukan seseorang itu masuk Haward atau Oxford untuk mengetahui tentang hukum hakamnya. Sebagai contoh:

Tak perlu tanya Kit Siang apakah hukumnya makan babi bagi orang Islam. Tak perlu nak cabar-cabar apakah dia akan mengatakan halal pula walaupun tidak di zaman darurat.

Tanpa wuduk tak boleh sembahyang. Itupun tak perlu nak tanya siapa-siapa tentang hukum hakamnya. Tanpa mandi junub tak boleh pegang Al-Quran.

Tetapi tanpa lesen memandu yang sah, seseorang itu secara curi-curi jika pandai masih boleh bawa kereta dan apabila terjumpa polis, berlagak selamba je..
 
Dalam isu hudud ni tak yah nak berlakunlah... PAS memang tak berniat nak laksanakan hudud, dan DAP pulak buat-buatlah gempar menentang bagai nak rak.. Dalam hati masing-masing tahu itu semua untuk gimik pilihanraya sahaja.



"Orang gila lebih waras daripada orang tidak gila" Mahpooozzz Bean.

1 comment: