Saturday, March 16, 2013

Hj Hadi Mula Tunjukkan Dia Anak Jantan Bila Gambar Nuar Tersebar...


Wah!! Harakah melaporkan bahawa Hi Hadi mengatakan Pas akan bertanding di 76 kerusi Parlimen dalam PRU13 kelak. Itu tuntutan Pas. Samada diterima atau tidak oleh pakatan adalah perkara lain. Ini bermakna PAS akan mendapat 10 lagi tambahan kerusi daripada apa yang selalu diwar-warkan iaitu 66.
 
Jika PKR berkeras hendak mengekalkan sebanyak 91 kerusi yang ditandinginya maka DAP hanya tinggal 55 kerusi sahaja lagi untuk ditandinginya. Ok tu. Kawasan di mana kaum Cina betul-betul majoriti cuma 45, jika dapat tambahan 10 lagi sudah kira baik.
 
Lagipun DAP sudah menyenaraikan ramai calon Melayu untuk mengwakili DAP kelak seperti yang telah diumumkan iaitu di Mersing. Di Parlimen Seremban pun mungkin DAP akan meletakkan calon DAP berketurunan Melayu. Ada aku kisah.
 
Kawasan boleh menang Pas banyak terletak di Kelantan, Kedah dan Terengganu. Ini akan menyekat peluang PKR untuk menang atas bantuan atau simpati undi ahli Pas. PKR terpaksa bertanding di kawasan Melayu dan bukan Melayu sebab PKR lebih liberal dan plural dalam pendekatannya.
 
Tetapi dengan prestrasi UMNO/BN yang semakin meningkat maka adalah merupakan satu tugas berat bagi Pas untuk menang banyak kerusi di ketiga-tiga buah negeri tersebut. Jika Kelantan dan Kedah jatuh ke tangan UMNO/BN, sementara Terengganu kekal di bawah BN, bermakna harapan Pas untuk menang banyak kerusi Parlimen adalah ibarat menarik kereta kebal naik ke puncak Everest. Di Lain-lain negeri, Pas hanya nasi tambah.
 
Jika pulak Selangor kembali kepada BN,  hahaha... maka PKR akan kehilangan banyak kerusi Parlimen, kerana PKR banyak menang di Selangor. Tidak syak lagi bahawa DAP akan menjadi parti dominan dalam pakatan kerana memenangi lebih kerusi. Jokiden ulang semula kisah lalu iaitu pakatan bolehlah berebut untuk menjadi Ketua Pembangkang.
 
Apapun jika pakatan bersetuju dengan tuntutan PAS untuk bertanding di 76 kerusi Parlimen, maka kita harus mengucapkan syabas dan tahniah kepada Hj Hadi. Jika dapat 67 atau 68 kerusi sahaja, maknanya Pas masih terkebelakang daripada dua rakan sekongkolannya.
 


PRU13: PAS sedia tanding 76 kerusi parlimen

"ekaulah umum, sobab ekau kotuo umum" "Ish, ekau yang tulih, ekau yg draft, eden tak pindo sopatah pokataanpun, ekaulah umumkan"
 
 
 


 
Tuan Guru Abdul Hadi bersama Pengerusi DHPP Terengganu, Dr Bala Chandran.


KUALA TERENGGANU: PAS sedia bertanding lebih satu pertiga daripada 222 kerusi parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS sebagai parti teras orang Melayu Islam akan bertanding sekurang-kurangnya 76 kerusi parlimen pada pilihan raya kali ini.

Ini bermakna, kata beliau, PAS akan bertanding lebih dari satu pertiga jumlah kerusi yang diperuntukkan sebanyak 222 di seluruh negara.

“Kerusi parlimen seluruh Malaysia ada 222 kerusi dan dari jumlah itu, saya hendak beritahu insya Allah, PAS akan bertanding sekurang-kurangnya 76 kerusi Parlimen.

“Insya Allah, mungkin akan ada lagi jika rakan-rakan kita dalam Pakatan Rakyat memberi lagi kerusi kepada kita untuk bertanding,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Amanat Khas PRU13 di pekarangan Pasar Chabang Tiga, Dewan Undangan Negeri (Dun) Bandar, di sini malam tadi.

Hadir sama pada tersebut ialah Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut, Adun Ladang, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar, Pengerusi Amanah Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah, Pengerusi DHPP Terengganu, Dr Bala Chandran, Pengarah MTD Bandar, Ahmad Shah Mohammad serta tetamu khas, mantan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah PDRM, Datuk Fauzi Shaari

No comments:

Post a Comment