Saturday, March 16, 2013

Ambiga Dan Maria Chin, Apa Lagi Tunggu...

Kalau nak jadi wakil... no problem..
  
Jangan berdolak dalih lagi, pakatan segeralah menghantar wakil untuk meneliti urusan undi pos untuk pengundi luar negara. Carilah wakil yang berwibawa seperti Samad Said ke, Ambiga ke atau Maria Chin Abdullah.
 
Pastikan wakil yang dipilih dan dilantik kelak individu yang tidak makan ugut, tidak makan rasuah dan yang tidak akan berkonspirasi dengan SPR.
 
Sudah tentulah antara tugas pemerhati ini nanti untuk mengira berapa jumlah kertas undi yang akan dihantar kepada pengundi luar. Kemudian mereka juga terlibat di dalam pengesahan tentang calon mana yang dipangkah oleh pengundi. Kemudian mereka juga perlu mengesahkan jumlah kertas undi yang dikembalikan.
 
Jumlah antara pengundi dengan kertas undi yang dihantar oleh SPR sama atau tidak. Jangan nanti jumlah pengundi 200 orang, jumlah kertas undi yang dihantarpun 200 helai, tetapi di dalam ceramah pakatan akan pusing dengan mengatakan SPR menghantar beribu-ribu kertas undi pulak. Kemudian siap buat fitnah lagi mengatakan kertas undi sudah siap ditanda atau dipangkah.
 
Semuanya kena dipastikan dan kena rekodkan, kerana penyokong tegar kelak akan menerima bulat-bulat apa yang penceramah sampaikan. Mereka sanggup diperbodohkan oleh penceramah asalkan perkara itu boleh menaikan sentimen kebencian terhadap SPR.
 
Undi pos ini sepanjang masa dijadikan alasan oleh puak pakatan untuk mengdiskreditkan SPR. Ada yang menuduh peti undi ditukar. Ada yang menuduh suami pangkahkan untuk isteri. Ada yang menuduh pegawai atasan sudah siap pangkah untuk anggota bawahan. Pendek kata pelbagai tohmahan dilakukan oleh puak pakatan untuk menunjukkan SPR memanipulasikan setiap undi pos.
 
Selalu diceramahkan di satu-satu kawasan tersebut sebelum undi pos datang, puak pakatan sudah menang, kemudian setelah undi pos tiba dan lampu pula ada kalanya terpadam tiba-tiba sahaja calon BN kembali menang. Ini direka oleh penceramah untuk menimbulkan kesangsian dan kemarahan semata-mata.
 
Kalau nak bercakappun agak-agaklah. Contohnya Parlimen 1, BN menang dengan majoriti 4500 undi. Jumlah keseluruhan pengundi pos dikawasan tersebut cuma 600 orang sahaja. Ini bermakna samada lampu padam atau tidak, BN tetap telah menang walaupun tanpa undi pos. Berikan kesemua undi pos tersebut kepada calon pakatan, calon BN masih menang dengan majoriti tinggi.
 
  

Parti politik boleh hantar pemerhati pantau pengundi luar negara


SHAH ALAM 16 Mac - Setiap parti politik yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU-13) perlu menghantar nama wakil masing-masing untuk menjadi pemerhati semasa penyerahan borang undi pos untuk pengundi luar negara.
 
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar, perkara itu dibolehkan pada PRU-13 kali ini bagi memastikan SPR dilihat lebih telus dalam menjalankan tugas yang diamanahkan selain dapat menambah baik sistem perkhidmatan yang sedia ada.
 
Beliau berkata, parti politik boleh menghantar nama wakil masing-masing ke ibu pejabat SPR mulai sekarang bagi membolehkan pihaknya menyediakan baju dan kad akreditasi kepada setiap pemerhati.
"Syarat utama pemerhati ialah warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas, warga negara asing tidak dibenarkan sama sekali menjadi wakil kepada mana-mana parti, perkara ini perlu dijelaskan bagi memastikan ia tidak berbangkit selepas ini.
 
"Tiada had pendaftaran untuk menjadi pemerhati, parti politik boleh mendaftar wakil mengikut keselesaan mereka kerana tugas pemerhati bukan mudah dan perlu dibuat pergiliran bagi bagi memastikan ia berjalan lancar," katanya pada satu sidang akhbar di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

 
 
1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN.U ULANG SOALAN, I SAMAN YOU. JANGAN PERCAYA PAKATAN.
 

No comments:

Post a Comment