Thursday, March 14, 2013

Apa Masalahnya Ni Maria...?

 
 
 
 

 
 
Terkini jumlah pengundi yang diakui sah oleh SPR ialah sebanyak 13.02 juta orang. Perkara yang ditimbulkan oleh Maria Chin ini pastinya boleh diselesaikan dengan mudah oleh SPR. Jika jumlah yang keluar mengundi esok melebih 17 juta orang baru boleh diperdebatkan.
 
SPR pula rasanya tidak akan mencetak kertas undi melebihi 13.02 juta mengikut senarai sah pengundi berdaftar. Apabila dikumpulkan kesemua jumlah undi yang dibuang dan wakil-wakil pakatan pula ada ketika undi di kira dan didapati keseluruhan yang keluar mengundi sebanyak 17 atau 18 juta baru pakatan ada kes kuat untuk membatalkan PRU atau untuk memmbuat huru hara.
 
Namun kebiasaannya purata yang keluar mengundi pada satu-satu PRU ialah sekitar 80 ke 82 peratus sahaja ataupun 10 juta pengundi. Kadang-kadang lebih rendah dari itu.
 
Jika SPR belum respon, elok je buat susulan, jangan nak membuat persepsi kemudian ajak orang mempercayainya. Sekiranya  SPR telah respon kelak boleh tak berlaku jujur dan buat kembali siaran media seperti di bawah.
 
Jumlah keraguan yang dia timbulkan ini tidak banyak cuma 8 atau 9 orang sahaja, bukan seperti yang Nuar timbulkan iaitu sebanyak 14,000 orang di Pekan Pahang. Jumlah 8 orang ini boleh sahaja di semak menerusi SPR online. Tak ada masalah.
 
Alamat dipergunakan itu biasa dan diluar bidang kawalan SPR.   Ada wakil DAP nak segera mendaftarkan pengundi, kawan dia katakan, dia tidak ingat alamat kawan dia itu, maka dia gunakan alamat dia. Begitu juga ada wakil PKR dan Pas ingin segera mendaftarkan kawan atau anak yang duduk ditempat lain, maka untuk memudahkan urusan dia terus guna alamat yang dia tahu.     
 
Jika seseorang pengundi itu pula mendapati namanya tiada dalam senarai, ini lagi senang diselesaikan. Samada ia mendaftar baru atau semak sahaja kenapa nama dia tiba-tiba hilang. Di mana dia pernah mengundi. Entah-entah dia cakap je pernah mengundi, tetapi sebenarnya tidak pernahpun, macam Khalid Ibrahim baru tahun 1980an je menjadi pengundi. Abby Abady lagi teruk hingga kini tidak mendaftar sebagai pengundi.
 
Kalau you orang terpelajar Maria Chin jangan bodohkan diri kamu dengan isu pengundi hantu ini. Biarlah orang kampung yang tidak pernah pergi ke sekolah sahaja yang mempercayai adanya pengundi hantu dan hantu boleh mengundi. Tak boleh punya. Jika ada nama dalam daftar ia pengundi sah tidak kira di mana dia akan mengundi. Jika nama tidak ada, dia tidak akan dapat mengundi walaupun dia berpuluh kali menjadi hantu.
 
Apa masalahnya jika ada kekeliruan gender? Ia tidak menjadikan dia sebagai hantu. jika guna IC lama atau baru, apa masalahnya? Lainlah jika nama dalam IC lama ialah Ali, kemudian nama dalam IC baru ialah Ahmad. Apakah Ali dan Ahmad merupakan orang yang sama? Kalau dia orang yang sama bolehkah dia mengundi dua kali apabila jarinya telah dicalit dengan dakwat kekal. Atau Pakatan memang dah menyediakan satu kaedah untuk menyediakan alat untuk mencuci dakwat tersebut.
 
Kalaupun dakwat dapat dicuci, nama di dalam daftar pemilih telah dipotong oleh wakil SPR, oleh wakil pakatan dan oleh wakil BN, Dapat ke lagi dia nak mengundi?? kalau dia dapat mengundi pastikah dia akan menundi BN, Tolong jangan rendahkan daya fikir mu Maria Chin. Dalam Malaysia ini pengundi hanya mampu mengundi sekali sahaja, tidak akan dapat memangkah dua kali atau tiga kali. Tidak mungkin. Kecualilah pakatan mampu menceroboh sistem komputer SPR dan mendaftarkan orang berpuluh kali dan tempat mengundinya adalah berhampiran. Jika itu pula berlaku maka keseluruhan sistem akan rosak dan PRU pula terpaksa ditangguhkan.
 
Sebenarnya hujah mengatakan SPR tidak telus ini hanyalah tipu muslihat pakatan untuk mengaburi mata dan bersedia dengan alasan sekiranya kalah teruk dalam PRU kelak. Bila menang, tidak adapun timbul isu SPR ini. Sepatutnya rakyat dapat menghidu kebangangan pemimpin pakatan ini.
 
Undi Pos pula sudah tiada. Jika tentera dan polis yang pencen tidak mengemas kinikan kedudukan mereka itu bukan masalah SPR. Mereka kelak yang tidak akan dapat mengundi awal. Jangan jadikan isu perkara tersebut. Mengundi adalah tanggung-jawab warga negara.
 
Tentang warga tua, jika u ulangi sekali lagi soalan itu, I saman you nanti. Apa masalahnya dengan warga yang tersangat tua ini. Jika dalam PRU12 ada lebih 2,000 orang warga tua yang berusia melebihi 100 tahun, kini mungkin jumlahnya masih ada 1000 orang lagi. Apa masalahnya jika kamu hendak meragui mereka ini??
 
Akhir sekali, pergilah cari 8 ke 9 orang pengundi yang bermasalah tersebut. Tentu you punya alamatnya atau nombor telefonnya. Selesaikan masalah mereka dan pujuk mereka supaya mengundi pakatan. Kan dah dapat 9 undi percuma. 
 
 
 
Bersih 2.0 Dedah Kes Pengundi Didaftar Tanpa Izin.

No comments:

Post a Comment