Wednesday, June 13, 2012

Mat Sabu Beri Amaran..Tuan Ibrahim Tidak Perlu Kalut Sangat..




Tak perlu kecoh-kecoh sebenarnya jika PRU13 diadakan pada musim haji. Benar undi itu penting dan satu undi pun boleh menentukan kalah menang seseorang calon seperti yang berlaku di Kelantan.

Kuota haji Malaysia adalah sebanyak 26,000 orang. Jumlah yang terlibat bagi satu-satu kawasan Parlimen puratanya ialah sekitar 120 orang.

Bukan semua jemaah haji terdiri daripada penyokong PAS, PKR atau DAP. Sebahagian besar juga adalah merupakan penyokong UMNO/BN.

Bukan tidak pernah PRU diadakan pada musim haji. Dulu masa PRU 1995 juga diadakan pada musim haji. Tidak ada masalah. Ada calon yang telah berada di Tanah Suci, dipanggil balik buat sementara waktu untuk bertanding dan apabila selesai PR dia kembali semula ke Mekah untuk menunaikan ibadat hajinya.

Untuk menjadikan musim haji sebagai isu PRU13 adalah tidak beberapa wajar. Sekarang bukannya mudah untuk mendapat peluang menunaikan haji kerana jumlah senarai yang menunggu semakin tahun semakin meningkat.

Jika mendapat peluang untuk ke sana tetapi menangguhkan pula semata-mata untuk mengundi dalam PRU rasanya tidak berbaloi dan tidak beberapa munasabah. Kok semua jemaahpun menangguhkan  pemergian mereka ke Tanah Suci untuk mengundi pakatan, pakatan tidak akan menang dalam PRU13 kelak. Percayalah.

Jika PAS Kelantan mendakwa 70% jemaah haji dari sana adalah penyokong Pakatan, begtu juga 70% jemaah haji dari Johor mungkin merupakan penyokong tegar BN. Jangan dihasut penyokong tegar menangguhkan ibadat haji semat-mata hendakan undi mereka.

Malah jika dibuat analisa secara menyeluruh berdasarkan senarai daftar di SPR, mungkin jemaah haji yang pro BN lebih ramai jumlahnya daripada jemaah yang pro pakatan.

Jadi tidak usahlah dipolitikan isu menunaikan haji ini. Jika sudah ditakdirkan PRU13 akan dilangsungkan pada musim haji, terima sajalah. Yang pergi sebanyak 26,000 hingga ke 28,000 orang. Yang tinggal untuk mengundi masih ramai iaitu lebih 12 juta orang.

Lebih 20,000 penyokong Hassan Ali di Kelantan
 
Sebahagian daripada orang ramai yang hadir mendengar ceramah dalam siri jelajah Bicara Memperkasakan Ummah oleh Hasan Ali di padang SMK Belimbing Tanah Merah, Kelantan, malam semalam. - UTUSAN/Aizzul A. Majid
 

"Orang gila lebih waras daripada orang tidak gila"  Mahpooozzz Bean.

No comments:

Post a Comment