Monday, December 17, 2012

Nuar Ni Bila Nak Menangis Ni...?


Obama cembeng!!
 

Sehari dua ni ramai pemimpin yang kelihatan sebak dan menangis di khalayak ramai atas pelbagai sebab tertentu. Bagi penyokong tegar perbuatan tersebut mampu merobek jiwa nurani lantas meningkatkan lagi sokongan kepada individu berkenaan.
 
Bagi yang tidak menyokong pula atau dalam ertikata lain penentang tegar perbuatan mengalirkan air mata oleh seseorang akan hanya dianggap sebagai lakonan murahan yang bertujuan cuba meraih simpati.
 
Orang menangis dalam saat gembira. Ribuan contoh boleh kita buat. Orang juga menangis dan menjadi sebak atas sebab-sebab kesedihan. Juga ribuan contoh boleh kita buat. Sedikit sangat orang mengeluarkan air mata akibat terkena asap atau akibat mengupas bawang. Sebabnya ialah tidak ramai orang yang tugasnya mengupas bawang.
 
Apapun air mata mempunyai kesan sikologi yang mendalam. Ia boleh meresap ke dalam jiwa. Lim Guan Eng menyedari perkara tersebut, sebab itu beliau menyindir para pemerhati dan perwakilan UMNO yang berhimpun di Dewan Merdeka pada 27 November dulu apabila ramai yang mengalirkan air mata setiap kali Presiden UMNO berucap. Dia tahu air mata tersebut menggambarkan betapa sayangnya ahli UMNO terhadap Presidennya.
 
Beberapa hari yang lalu Lim Guan Eng sendiri menjadi sebak dan menangis ketika menyampaikan ucapannya. Dia juga terkena badi menangis. Apa motif  kesedihannya sukar difahami. Ingatkan dia sahaja, rupanya tidak.
 
Bapanya Lim Kit Siang juga menjadi sebak dan sedih dikala menerima keputusan pemilihan 20 orang ke Jawatankuasa Pusat DAP. LKS sedih kerana tidak ada macai atau pemimpin Melayu yang dimenangkan oleh perwakilan DAP yang majoritinya Cina.
 
KS bertambah sedih apabila wakil-wakil dari Sabah dan Sarawak juga tidak ada yang menang dan ini menyukarkan pihak DAP pusat untuk memujuk orang Sabah dan Sarawak.
 
Tidak lama dulu, juga kelihatan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Raja Nong Chik, dikala meninggalkan suatau majlis kelihatan teresak-esak menangis dan terpaksa ditenangkan oleh pembantunya. Sebabnya dia mungkin terlalu gembira melihat rumah penduduk Kerinchi yang indah dan cantik yang menggantikan flat lama Kerinchi.
 
Nik Aziz Nik Mat pernah menangis dan mengalirkan air mata dikala berdoa di khalayak ramai. Perbuatan itu tentunya meruntun hati pengikutnya dan menaikkan 'sahamnya'
 
  Apa Masalahnya Gelar Nik Aziz Nabi?
 
Tun Mahathir pernah menangis dikala mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Presiden UMNO dan sebagai Perdana Menteri pada tahun 2002. Ketika itu Dewan Merdeka menjadi kacau bilau dan airmata tersebut menyelamatkan beliau dan UMNO kerana sekurang-kurangnya beliau kekal untuk setahun lagi.
 
Itu di Malaysia. Semalam kita lihat pula Presiden Obama mengalirkan air mata dikala berucap menyampaikan takziah kepada mangsa amukan di sekolah tadika Sandy.
 
Semasa Taufan Sandy melanda dan membawa kemusnahan yang bernilai sehingga RM600 billion Baracck Obama tidak menangis. Namun apabila Adam mengamuk dan membunuh 28 orang termasuk  20 orang kanak-kanak di Sekolah Tadika Sandy, jiwa kental Obama terusik juga. Dia sedih dan dia menangis. Berlakonkah dia?? Entahlah.
 
Obama berjanji untuk menghentikan semua itu dengan serta merta. Dia bertekad untuk melihat semula undang-undang pemilikan senjata api oleh rakyatnya. Dia benar2 sedih melihat anak-anak kecil Amerika terkulai layu dibunuh kejam, dimana ada yang dadanya ditembusi oleh 2 atau 3 butir peluru.
 
Sebelum itu semasa di Bangkok di sebelah Yinluck yang tersenyum manis, Obama mengatakan dia bersetuju dengan semua tindakan Israel untuk menjaga keselamatan penduduknya waima beratus dan sejak berpuluh tahun dahulu beribu anak-anak kecil Palestine yang terkulai layu, dibunuh dengan kejam oleh askar Zionis. Tedapat anak Palestine yang putus leher, terkeluar otak, terbelah muka, perut yang terburai, namun itu semua tidak sedikitpun menyintuh hati nurani Obama. Apalah salahnya dia merasakan sedikit penderitaan anak-anak Palestine seperti mana dia terasa ketika melihat anak-anak di Sekolah Sandy dibunuh dengan kejam.
 
Anak Palestine, tembuk perutnya, meninggal, namun tetap tersenyum. Ini tidak mampu mengguris hati Obama..
 
 
Jokiden pernah menangis. Bila perlu dan bila jiwa terusik Jokiden pasti menangis. Itu sudah lumrah. Jokiden tidak berlakun.. Ketika menonton video di youtube Ngah Kor Ming membaca surah suci Al-Quran dengan tunggang-langgang tanpa di tegur oleh Nik Aziz dalam satu majlis ceramah Pakatan, airmata Jokiden mengalir tanpa sedar.
 
Eh ramai yang menangis ni timbul pula pertanyaan bila pula Nuar Brahim ni nak menangis??? Jikalah Nuar Brahim ni menangis dikhalayak ramai, keluar pula TV dan ditonton oleh berjuta rakyat, kesannya tentu mendalam.
 
Mau beribu orang akan mengikut dia menangis. Mau mati akal semua musuh-musuh politiknya. Silap hari bulan jika Nuar mengalirkan air mata, mau terbalik sokongan kepada beliau. Tanpa airmatapun dia mampu mengekalkan momentum politiknya, apa lagi dengan rembesan airmata.. Bimbang Jokiden memikirkan kesannya.
 
Apakah dia bersedia untuk menagis sebaik sahaja Parlimen dibubarkan atau apakah dia akan menagis selepas keputusan pilihanraya umum ke 13 diketahui..?? Sama-sama kita nantikan. 
 
 
 
Hampir nangis!!! Dalam Google ada 27 juta gambar Nuar, tapi tak ada gambar nangis.
 
 
1MALAYSIA TOLAK FITNAH, TOLAK PKR, DAP DAN PAS, SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAKATAN.

No comments:

Post a Comment