Friday, March 9, 2012

SOHEH, DR MAHATHIR TAK TAHU

6. Pegawai-pegawai tinggi kerajaan menjadi hairan kerana Menteri Kewangan yang mereka anggap tidak sebulu dengan saya telah sanggup memberi peruntukan yang begitu banyak di bawah peruntukan pembangunan Kementerian Pertanian.


7. Apa yang orang-ramai tidak tahu ialah lebih dari setengah peruntukan pembangunan untuk Kementerian Pertanian pada setiap tahun, selama dua tahun itu telah diambil balik oleh Kementeri Kewangan untuk membeli kapal-terbang perang dari Amerika Syarikat dan Russia.



8. Berertilah sumbangan Kementerian Kewangan kepada bajet pembangunan Kementerian Pertanian telah meningkatkan nama baik Menteri Kewangan, di kalangan rakyat, pada masa itu sementara wang yang diperuntukan tidak memakmurkan masyarakat petani, penternak dan nelayan, sebaliknya telah dipakai untuk membeli alat perang, yang tidak pernah tercetus. Alangkah baiknya jika wang itu dipakai untuk memerangi kemiskinan rakyat di luar bandar.



9. Saya tidak hebohkan perkara ini kerana kami sama-sama dalam UMNO dan Barisan Nasional di waktu itu.
TUN DR. MAHATHIR TIDAK MENGETAHUI MENGENAI PERKARA INI


10. Saya juga tidak melaporkan kegelisahan kementerian di waktu itu kerana beberapa waktu sebelum kejadian ini saya telah berada dalam satu majlis dan saya terdengar Jutawan Ananda Krishnan menyatakan Tun Dr. Mahathir tidak lagi mahu menerima sebarang laporan atau kata-kata negatif terhadap Menteri Kewangan kerana Tun Dr. Mahathir mengesahkan kepercayaannya ke atas Menteri Kewangan yang sedang diasuh olehnya untuk menjadi Perdana Menteri.



11. Saya menjangka tindakan mengimpot kapal-terbang perang dari peruntukan pembangunan Kementerian Pertanian selama dua tahun berturut-turut adalah dengan pengetahuan dan persetujuan Tun Dr. Mahathir. Saya mendapat tahu kemudiannya bahawa Tun Dr. Mahathir tidak mengetahui mengenai tindakan Menteri Kewangan ini.

12. Dalam satu buku karangan seorang wartawan China, yang saya sudah lupa namanya, Menteri Kewangan pada waktu itu, telah disanjung oleh wartawan itu kerana di waktu itulah perbelanjaan negara untuk pertahanan tidak besar seperti biasa. Bagaimana tidak, kerana yang membeli pesawat perang ialah Pak Tani, Penternak dan Nelayan.



13. Kerana kejadian inilah saya menggambarkan kemungkinan yang akan berlaku jika Menteri Kewangan ini menjadi Perdana Menteri. Sudah tentu banyak sekali caranya untuk meningkatkan namanya dan merosakkan nama rakan-rakan.

14. Saya memutuskan untuk tidak bertanding lagi dalam pilihanraya dan terus berundur dari politik. Sehingga hari ini pun Tun Dr. Mahathir tidak mengetahui sebab sebenarnya saya tidak mahu menjadi Menteri lagi.

No comments:

Post a Comment